Israel Hayom

עושים סיבוב על הסורים

עוד כהונה לנשיא ארדואן - או הפתעה וניצחון של מועמד האופוזיציה קיליצ'דראולו? • מיליוני טורקים יצביעו היום בסיבוב השני בבחירות לנשיאות - ושני המועמדים פורטים על מיתרי השנאה לפליטים הסורים

- אלדד בק | איסטנבול

יוסוף מהעיר הסורית חאלב משוטט שעות על גבי שעות עם בנו יעקוב בן ה־6 במרחב התיירותי העצום סביב המסגד הכחול ומסגד איה סופיה בחלקה האירופי של איסטנבול. כסורים אחרים הוא מסתובב עם שלט באנגלית: "אני פליט סורי, אנא תנו לי כסף לאוכל". לשאלת "ישראל היום", יוסוף )35( מספר שמאז הגיע הנה לאחר רעידות האדמה בדרום טורקיה, הטורקים מתעלמים ממנו. לא מדברים איתו. לא עוזרים. ולחזור הביתה, כפי שהטורקים היו רוצים שיעשה, הוא לא יכול. "מי מחכה לי שם? או המיליציות או הצבא. אין לי שם עתיד".

בעל כורחם, הפכו יוסוף ועוד כ־5.3 מיליון פליטים סורים, שמצאו מקלט על אדמת טורקיה מאז פרוץ מלחמת האזרחים במולדתם, לנושא העיקרי של סיבוב הבחירות השני לנשיאות טורקיה, שייערך היום.

"לא נהפוך למחסן פליטים"

בסיבוב הראשון לפני שבועיים ספג הנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן, מהלומה פוליטית קלה, כשלראשונה זה כעשור לא השיג את הרוב הנדרש כדי להיבחר לנשיאות ונכפה עליו סיבוב הצבעה שני מול יריבו העיקרי, המנהיג החילוני של מפלגת העם הרפובליקני­ת, כמאל קיליצ'דראולו. ארדואן קיבל 49.5% מקולות הבוחרים.

קיליצ'דראולו .44.9%

כדי לנסות ולסגור את הפער בינו לבין הנשיא המכהן, העומד על כ־5.2 מיליון קולות, החליט קיליצ'דראולו לאמץ קו ניצי מאוד בסוגיית החזרתם של הפליטים הסורים לארצם, "יום לאחר הניצחון" המיוחל שלו. מועמד האופוזיציה גם הצליח לגייס את תמיכתו של מנהיג מפלגה לאומנית נוספת, מתנגד תקיף לנוכחות הפליטים הסוריים בטורקיה. בכך איזן את התמיכה שהעניק לארדואן סינאן אואן, המועמד הלאומני לנשיאות, שלא עלה לסיבוב השני. "תחליטו לפני שהפליטים ישתלטו על טורקיה", האיץ קיליצ'דראולו במצביעים, "טורקיה לא תהפוך למחסן של פליטים".

המסרים נגד הפליטים נקלטים היטב בקרב האוכלוסייה הטורקית. "הם לוקחים לנו את מקומות העבודה, הם

מלווה בבנו הקטן, יוסוף משוטט ליד המסגד הכחול ומסגד איה סופיה ומקבץ נדבות. חזרה לסוריה? "מי מחכה לי שם? אין לי שם עתיד"

 ?? ??
 ?? ?? קיליצ'דראולו. "לפני שהפליטים ישתלטו" צילום: רויטרס
קיליצ'דראולו. "לפני שהפליטים ישתלטו" צילום: רויטרס
 ?? ?? ארדואן. מעדיף החזרה בשלום צילום:
GettyImage­s
ארדואן. מעדיף החזרה בשלום צילום: GettyImage­s

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel