Israel Hayom

בכל תסריט, הלאומנים הטורקים הם המרוויחים הגדולים

ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק

- ד''ר חי איתן כהן ינרוג'ק הוא מומחה לטורקיה במרכז משה דיין MDC באוניברסיט­ת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון JISS

ללא ספק, הבחירות הכלליות שנערכו ב 14 במאי תמיד ייזכרו כיום הכיפורים של הסוקרים בטור קיה. בניגוד לכל התחזיות, מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו, שנתמך גם על ידי הכורדים מבחוץ, לא הצליח להשיג את הרוב בפרלמנט וגם סיים את המרוץ לנשיאות במקום השני, עם 2.5 מיליון קולות פחות מהנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן.

לצד הכישלון של קיליצ'דראולו, דווקא ההצלחה המרשימה של המועמד השלישי, הלאומן סינאן אואן, יצרה דרמה פוליטית של ממש. בניגוד לכל התחזיות, אואן, שנתמך על ידי המפלגות הלאומניות הקטנות יחסית בהובלת אומיט אוזדא, הצליח להשיג 2.8 מיליון (5.17%) קולות. על פני הדברים, התוצאות המפתיעות האלה הפכו את אואן ואת בעל בריתו אוזדא לגורמים המכריעים של הסיבוב השני.

נשאלת השאלה: כיצד אואן ויד ימינו אוזדא הצליחו לזכות הן בתשומת הלב הציבורית והן בתמיכה שאי אפשר להתעלם ממנה? התשובה די פשוטה. בניגוד לארדואן שהדגיש את האחווה האסלאמית עם הסורים, ולקיליצ'דראולו שהיה עסוק בלרצות את השמאל הטורקי ואת הכורדים, אואן ואוזדא שמו את סוגיית הפליטים בראש סדר היום שלהם. לפי המספרים הרשמיים של מכון הפליטים הטורקי, כיום חיים בטורקיה כ 3.6 מיליון פליטים סורים. בפורומים ימניים טוענים שהמספר האמיתי כבר חצה את ה 5 מיליון.

תופעות הלוואי של ההגירה מורגשות היטב בחברה הטורקית: מספר רב של עובדים טורקים לא מיומנים איבדו את מקום עבודתם, מחירי הדירות זינקו, ועקב השוני התרבותי נוצרה מתיחות בין הפליטים למארחיהם. כתוצאה מכך, לראשונה בהיסטוריה הפוליטית של טורקיה התחיל המושג "שנאת זרים" לתפקד כגורם משמעותי בקמפיין הבחירות. בעקבות זאת, עמדתם הנוקשה מאוד כלפי המהגרים הפכה את אואן ואת אודזא משחקנים שוליים לשחקנים ראשיים.

לפני ימים אחדים התרחשה דרמה גדולה. אואן, שמוכר בעמדותיו האנטי כורדיות, בחר להתחבר לברית העם בהנהגת ארדואן. בהיותו אזרי, ובהתחשב בשיתוף הפעולה ההדוק בין נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב לארדואן )שהתבטא במיוחד במלחמת נגורנו קרבאך השנייה ב ,(2020 אואן ראה עתיד טוב יותר ליד ארדואן. החיבור הניב פירות מייד: שר ההגנה הולוסי אקאר התחיל להתראיין בתקשורת על חיזוק מעברי הגבולות, וארדואן עצמו הצהיר כי חצי מיליון סורים כבר הוסגרו לסוריה. בתוך זמן קצר הצליח אואן להכתיב את סדר היום הלאומני שלו לארדואן.

אך כשכולם חשבו כי מחנה האנטי מהגרים יתמוך בשלמותו בארדואן, התרחשה דרמה נוספת - למראית עין: אוזדא הכריז על תמיכתו בקיליצ'דראולו. וגם כאן, מייד אחרי הודעת ההתחברות, ולתדהמת מצביעיו השמאלנים והכורדים, קיליצ'דראולו שינה את הרטוריקה הפוליטית שלו מקצה לקצה והתחיל לדקלם סיסמאות נגד הפליטים כפי שאוזדא רצה.

במילים אחרות, הלאומנים הטורקים לא שמו את כל הביצים באותו הסל, אלא במהלך אסטרטגי מבריק הכתיבו את סדר היום שלהם לשני המועמדים המובילים. בכך הפכו למנצחים הגדולים של המרוץ. הם יקבלו כל תוצאה בסיפוק, משום שהצליחו לחשק את הממשלה העתידית. לעומתם - השמאל, הכורדים והפליטים הסורים הם המפסידים הגדולים, עוד לפני ספירת הקולות.

הלאומנים לא שמו את כל הביצים בסל אחד, אלא הכתיבו את סדר יומם לשני המועמדים - וחישקו אותם

 ?? ?? ילדי סורים משחקים באדנה, טורקיה צילום: אי.אף.פי
ילדי סורים משחקים באדנה, טורקיה צילום: אי.אף.פי
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel