Israel Hayom

תחנת המריבה: מהפכה בתחום החשמל או נזק בלתי נסבל?

במוקד הפולמוס: הממשלה צפויה לאשר את הקמתן של שתי תחנות כוח לייצור חשמל באמצעות גז ● ראשי רשויות ותושבים נגד: "קרובות יחסית ליישובים ולערים" ● שר האנרגיה והתשתיות: התחנות יפתרו מחסור בחשמל בעתיד

- חנן גרינווד

קרב גרסאות: ממשלת יש ראל צפויה לאשר היום את הקמתן של שתי תחנות כוח לייצור חשמל באמצעות גז.

ההחלטה, שאמורה לכאורה לפ תור מחסור בחשמל בעתיד, מתקב לת ברגשות מעורבים בקרב גורמים רבים שנוגעים בדבר, ביניהם ראשי רשויות ותושבים שמפעילים לחץ כבד על מנת למנוע את הקמת התחנות.

אין חולק על כך שיש צורך לקדם את הקמתן של התחנות, אך השאלה היא איפה - ובאיזה מחיר. התחנות העתידיות שנמצאות במחלוקת: תחנת קסם שמתוכננת לקום ליד ראש העין, ותחנת ריינדיר שאמורה להיבנות בק רבת טייבה, על כביש .55 תחנה נוספת צפויה לקום באשקלון, ובחדרה צפויים להרחיב את התחנה הקיימת.

במקרה של תחנת הכוח קסם, הת לונות הן בעיקר של תושבים שזועמים על כך שהתחנה תוקם בסמיכות לבתי העיר, ואילו במקרה של תחנת ריינדיר המחאה היא כפולה - הן בשל הקרבה היחסית ליישובים ולערים, והן בגלל החשש כי בניית התחנה לא תאפשר סלילת מחלף מכביש 55 לכביש חוצה ישראל, מה שלדברי הרשויות בשומרון נדרש באופן דחוף.

גורם בתחום האנרגיה אומר כי המ חאה לא במקומה. "לא מדובר בתחנות כוח מזהמות, ובמקרה של התחנה ליד טייבה, המרחק מהיישובים הוא של קילומטרים. גם המחאה בדבר הכביש אינה רלוונטית, מכיוון שגורמי מק צוע הבהירו כי סלילת מחלף במקום כלל אינה אפשרית בגלל הסמיכות למחלפים אחרים".

"בכייה לדורות"

לטענת הגורם, הרשויות בד רום השומרון, שלהן כוח משמעותי בממשלה הנוכחית, מפעילות לחץ כבד על שר האנרגיה ישראל כץ על מנת למנוע את הקמת תחנת ריינדיר ממניעים לא ענייניים, והדבר עלול לפגוע קשות באספקת החשמל ובת חרות בין היזמים. "אם תוקם רק תחנה אחת זו תהיה בכייה לדורות. היזם יוכל לקבוע מחיר לא תחרותי, ולא יהיה מי שייאבק מולו. זה הכרחי לתחרות שיוקמו שתי תחנות במרכז הארץ".

ראשי הרשויות בשומרון והשר כץ הודפים את הטענות, ואומרים כי לא הופעלו לחצים פוליטיים בנושא.

ראשי הרשויות, יצויין, אינם מכחי שים את התנגדותם הנחרצת לבניית שתי התחנות במרכז הארץ. במכתב ששלחו לאחרונה לראש הממשלה בנימין נתניהו תחת הכותרת "עצי רת היוזמה לאישור תחנות כוח חדשות ומזהמות המסכנות חצי מיליון תוש בים" הם טוענים כי החלטת ממשלה מ 2020 קובעת במפורש כי יש להג דיל את יעדי האנרגיות המתחדשות באמצעות הרחבת תחנות קיימות ות חנות צמודות דופן למתקני תשתית, ולא להקים תחנות כוח חדשות.

"אנחנו, ויותר מחצי מיליון התוש בים שבאחריותנו, מצפים מכם לקבל את ההחלטה האחראית והנכונה", נכתב בעצומה שעליה חתומים בין היתר ראשי העיריות טייבה, טירה, כפר קאסם, ראש העין וכפר סבא, ורא שי המועצות שומרון, קדומים, קרני שומרון, אלפי מנשה, אלקנה ואורנית.

לאחרונה נערכה הפגנה של תוש בים נגד הקמת תחנת קסם, אך במקרה של ריינדיר, לטענת גורמים שעוס קים בנושא, המחאה היא בעיקר מטעם ראשי הרשויות ולא התושבים עצמם, והלחצים הפוליטיים שמופעלים בנוגע אליה משמעותיים הרבה יותר לעומת ההתנגדות לתחנת קסם.

"החלטה אחראית ונכונה

גורם אחר אומר כי הסיפור מורכב ולא חד משמעי. "אישור הקמת הת חנות בקסם ובאשקלון הוא התקדמות משמעותית. תחזית רשות החשמל אומרת שאם לא יוקמו תחנות חד שות עד 2026 נהיה במצוקה אמיתית. הקמת שתי תחנות חדשות זו ברכה גדולה, אך הסיפור בטייבה מורכב". אין תמימות דעים בקרב הגורמים השונים באשר לנזק שעלול להיגרם מכך שתיבנה רק תחנה אחת במר כז הארץ. "זה לא הגיוני שמאשרים את תחנת קסם - ואת תחנת טייבה משאירים מאחור", אומר אחד מה גורמים שעימם שוחחנו. "זו פגיעה קשה בתחרות במשק החשמל בין יז מים. השר ישראל כץ בוחר תחנה אחת ומקדם אותה, ואת האחרת משאיר מא חור. בלי תחרות, בלי שקיפות. היה נכון לאשר את שתי התחנות ואז לתת ליזמים להתחרות ביניהם".

התחנות העתידיות שנמצאות במחלוקת: תחנת קסם שתקום ליד ראש העין, ותחנת ריינדיר שאמורה להיבנות בקרבת טייבה, על כביש 55

אספקת החשמל תיפגע

לטענת גורמי מקצוע שעוסקים בנושא, צפויה הממשלה לאשר רק הקמת שתי תחנות – ככל הנראה בקסם ובאשקלון, ולהימנע מבניית התחנה בטייבה. דבר זה, אומרים חלקם, יהיה בבחינת בכייה לדורות. "אספקת החשמל תיפגע וכך גם הת חרות. המשמעות של אישור שתי תח נות בלבד יהיה זריקה של 30 מיליון שקלים לפח, ופגיעה בחשמל שיגיע לצרכנים". יצויין כי אין אישור לט ענה זו מפי גורם רשמי.

מלשכת השר כץ נמסר בתגובה כי "השר כץ גיבש את הצעת המ חליטים בנושא, כולל מיקום תחנות הכוח הנדרשות, באופן עצמאי ולפי שיקולים מקצועיים בלבד - בהתאם לצרכים העתידיים של המשק היש ראלי בתחום אספקת החשמל, וללא שום קשר עם ראשי רשויות כאלה ואחרים, שעימם לא היה כלל בקשר לפני גיבוש המתווה המתוכנן וקבלת ההחלטה", נאמר בתגובה.

"השר ישראל כץ בוחר תחנה אחת ומקדם אותה, ואת האחרת משאיר מאחור"

 ?? ?? "מענה לצרכים העתידיים בתחום אספקת החשמל" צילום: אי.אף.פי
"מענה לצרכים העתידיים בתחום אספקת החשמל" צילום: אי.אף.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel