Israel Hayom

יש מחיר לחופש: רק 12.3% יעסיקו אסירים משוחררים

הזדמנות שנייה? אף ש 68% מהמעסיקים מאמינים שמדובר בכלי שיקומי - 41% לא יעסיקו אסירים לשעבר ● מיזם חדש יציע השתלבות תעסוקתית עם ליווי טרום השחרור

- היאלי יעקבי הנדלסמן

רק 12.3% מהמעסיקים מוכנים להעסיק אסירים משוחררים, אף ש 68% מהם רואים בתעסוקה כלי שיקומי חשוב, כך עולה מסקר שערך שירות התעסוקה יחד עם שי רות בתי הסוהר, שבו השתתפו 1,965 מעסיקים.

מטרת הסקר היתה לבחון את עמ דות המעסיקים ביחס לשילובם הת עסוקתי של אסירים משוחררים. עוד עולה כי 41% הצהירו שאינם מוכ נים לשקול העסקת אסיר, ו 43.3% הצהירו שיהיו מוכנים לשקול זאת.

רק 22.1% מהמעסיקים שכרו בשלב כלשהו אסיר משוחרר לעבודה וכ 20% דיווחו שלא יעשו זאת שוב, אף שכ 45% מהם דיווחו על חוויה די חיובית. בקרב אותם 77% מהמעסי קים שלא שכרו כלל לעבודה אסיר משוחרר, רק כמחצית ישקלו להע סיק אסיר משוחרר בעתיד או שיבח רו לעשות זאת בפועל. אך 55% מהם הבהירו שלאופי העבירה ולמידת חומ רתה תהיה השפעה מכרעת על החלט תם לשקול להעסיק או להעסיק בפועל אסירים משוחררים בעתיד.

עבירות מין ורצח הן הקו האדום עבור מרבית המעסיקים. כ 70% מכלל המעסיקים, בין שהעסיקו אסי רים משוחררים ובין אם לאו, הבהירו שלא יעסיקו אסירים משוחררים שהורשעו וריצו עונש בגין עבירות מין לסוגיהן ועבירת רצח.

עבירות המין נתפסות כחמורות ביותר, אחריהן עבירת הרצח ורק לב סוף עבירות רכוש )לרבות הונאות(

ואלימות. 39% הבהירו שיסרבו להע סיק עברייני מין מורשעים ואילו 30% הצהירו שיסרבו להעסיק אסירים משו חררים שהורשעו במעשה רצח.

שיקום לפני השחרור

נתוני שב"ס מלמדים על שיעו רי רצידיביזם )דפוס התנהגותי של עבריינים מורשעים אשר שוחררו מהכלא לקהילה ושבים לבצע עבי רות( גבוהים במיוחד, כאשר 43% מהאסירים המשוחררים בשחרור מלא )כלומר, לא היו זכאים לקיצור של שליש( משנת 2016 לא רק שלא הצ ליחו להשתלב מחדש בחברה לאחר שחרורם, אלא שחזרו לרצות עונש מאסר בתוך 5 שנים משחרורם.

אף ש 68% מהמעסיקים מאמי נים שלשילוב תעסוקתי יש השפעה מכרעת על סיכויי ההשתקמות של האסיר המשוחרר, בכל זאת רק 38% מאמינים בסיכוי הריאלי לשיקומו. סקר זה, אומרים בשירות התעסוקה ובשב"ס, מחזק את הצורך במיזם החדש של שב"ס ושירות התעסוקה, "משת לבים", המציע השתלבות תעסוקתית של אסירים משוחררים עם ליווי שיחל עוד בין כותלי הכלא.

במסגרת התוכנית, תהליך השיקום התעסוקתי והליווי של שירות התעסוקה יחל עוד בין כותלי הכלא, שלושה חודשים קודם לשחרור האסיר, ויימ שך עד לשילובם בע בודה. את התהליך מו בילים מתאמי ההשמה, המאמנים התעסוקתיים ויועצי הק ריירה של שירות התעסוקה.

שלושה חודשים קודם לשחרור, קצין התעסוקה בכלא יחד עם שירות הת עסוקה מתחיל בגיבוש הגיליון התע סוקתי של האסיר, שבמסגרתו האסיר מכיר את הצוות המקצועי של שירות התעסוקה אשר ילווה אותו עם שחרורו, לרבות מתאמי השמה, יועצי קריירה

ומאמנים תעסוקתיים.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסו קה, אמר ל"ישראל היום" כי "מדובר בפרויקט מיוחד ומצוין לטעמי שנע שה יחד עם שב"ס. הוא נמצא בתחילת הדרך ואין לי ספק שהוא יניב תוצאות טובות. קרוב למחצית מאלה ששהו בבתי הסוהר חוזרים שוב וזו דלת מס תובבת. כדי למנוע את זה, המיזם הזה מציע מסלול חיים נורמטיבי. ברגע שאין לו עבודה, הוא צריך לחפש את עצמו והוא לפעמים פוגש חברים מה עבר שמחזירים אותו לאותה דרך. זה ערך חברתי בלתי רגיל שיכול להוסיף אלפי אנשים לשוק העבודה וזה גם ערך כלכלי לשוק העבודה".

מסלול חיים נורמטיבי

לדברי נציבת בתי הסוהר, רב גו נדר קטי פרי: "אחד היעדים שהצבתי בפני הארגון עם כניסתי לתפקיד הוא הרחבת הרצף השיקומי והטיפולי לצרכיו של הכלוא, במטרה לאפ שר את שילובו המיטבי בקהילה.

"אמנם אנו ארגון כליאה, וככזה אחריותנו מסתיימת לכאורה ביום השחרור, אולם לתפיסתי, חובה על המוסדות החברתיים לשלב זרועות ולייצר רצף שימשיך את התהליכים המתרחשים בכלא, על מנת לייצר אז רחים מועילים ותורמים, ובכך לרפא מעגלים רחבים יותר: האסיר עצמו, משפחתו, הקהילה שאליה הוא שייך וביטחונם האישי של תושבי המדינה כולה", מסכמת פרי.

כ 70% הבהירו שלא יעסיקו אסירים משוחררים שהורשעו בגין עבירות מין לסוגיהן

"קרוב למחצית מאלה ששהו בבתי הסוהר חוזרים שוב וזו דלת מסתובבת"

 ?? ?? רק 22% מהמעסיקים העסיקו פעם אסיר משוחרר צילום: יהושע יוסף
רק 22% מהמעסיקים העסיקו פעם אסיר משוחרר צילום: יהושע יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel