Israel Hayom

בין חיים למוות

כשיוקר המחיה רק הולך ומכביד, אלפי חולים מסתכנים ומוותרים על תרופות מסל הבריאות בגלל גובה ההשתתפות העצמית ● בעמותות מתריעים: "אי אפשר להחליף את המדינה" ● עולה לנו בבריאות: כתבה ראשונה בסדרה

- רן רזניק

אלפי חולים בשנה נאלצים לא לרכוש תרופות חיוניות, חלקן מצילות חיים, אף שהן כלולות בסל ומתוקצבות על ידי המדינה. הסיבה: הקושי הכלכלי מונע מהם לממן את ההשתתפות העצמית שקופות החו לים גובות מהם.

אמנם מדובר בסכום שנע בין עש רות ל 400 שקלים בחודש, אך רבים מהחולים לא מסוגלים לממן אפילו את ההוצאה הזו. חלק מהמשפחות נאלצות לבחור בין רכישת התרופות לבין מזון. במקרים מסוימים במשפחה יש כמה חולים כרוניים, מה שיכול להגדיל את ההוצאה החודשית ליותר מ 1,000 שקלים.

השיח הציבורי סביב יוקר המחיה מחמיץ במובן מסוים את המצוקה הב ריאותית של אלפי ישראלים. נתונים שנחשפים כאן לראשונה מראים שגל עליית המחירים פוגע באופן ממשי בבריאותם של חולים כרוניים רבים, ובהם ילדים וקשישים.

רופאים מעריכים שבמקרים מסוימים יוקר המחיה גם עולה בחייהם של החולים, שהתרופות היו יכולות אולי להציל, או לפחות להאריך את חייהם ולמנוע מהם סבל רב.

הנתונים האלו לא כוללים את הת רופות היקרות מאוד, שלא נמצאות בסל. את התרופות הללו, שעלותן יכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, בעלי הכנסה נמוכה לא מסו גלים בכלל לרכוש. לרבים מהם אין אפילו ביטוח בריאות פרטי, בעלות של כמה מאות שקלים, שיכול לספק תרופות יקרות בעת הצורך. עובדה זו מחריפה את הבעיה עוד יותר.

לכך מצטרף מצב אבסורדי במיוחד: בעוד החולה לא מקבל מהקופה את התרופה המיועדת לו בסל, הקו פה תקבל בכל מקרה את התקציב לאותה התרופה מהמדינה. הכסף יגיע במסגרת התקצוב של סל התרופות הממלכתי, בלי קשר לשאלה אם החו לה רכש את התרופה או לא.

הלכה למעשה, המדינה מתקצבת את סל התרופות במיליארדי שקלים בשנה, אך עדיין אלפי ישראלים לא מסוגלים לקבל את הטיפול הנדרש בשל קשיים כלכליים. יתר על כן, קיימות הנחות על השתתפות עצמית, לפי גיל, מצב כלכלי ומספר מצומצם של מחלות קשות, אבל רוב החולים לא עומדים בהגדרות האלה.

הנתונים מתבססים על מידע של עמותות החולים, ובראשן עמותת "חברים לרפואה" - ארגון שמסייע במימון תרופות לכ 7,000 חולים, המ קבלים תמיכה מרשויות הרווחה.

על פי נתוני "חברים לרפואה" הפו עלת ממשרדיה בבני ברק, היא מקב לת עשרות פניות חדשות ביום מחו לים שלא יכולים לממן תרופות. חלקן מגיעות מעובדים סוציאליים, ואחרות מבתי חולים ומרשויות מקומיות.

לדברי ראשי העמותה, הם מתקשים לעמוד בעומס ורואים איך יוקר המחיה החריף את המצוקה בשבועות האחרו נים. לפני שבוע נפגשו ראשי העמותה, המנכ"ל ברוך ליברמן והסמנכ"לית שירה כלפון, עם שר הבריאות והפנים משה ארבל ועם מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. הם הציגו בפניהם את הבעיה, וביקשו שיחד עם משרד האוצר וקופות החולים יתקבלו בדחיפות פת רונות תקציביים וחוקיים לבעיה.

הקשיים הולכים וגדלים

אחת מהחולות שמתקשות במימון היא שושנה צייג, בת 71 מפתח תק ווה. צייג היא פנסיונרית שמתקיימת מקצבאות זקנה ושאירים, ועקב מצבה הבריאותי אינה מסוגלת לעבוד.

שושנה מתמודדת עם כמה מחלות, כולל מחלת לב, ולאחרונה החלה לקבל תרופה ביולוגית יקרה הכלולה בסל. אלא שההשתפות העצמית שהיא צרי כה לשלם לקופ"ח כללית עומדת על 350 שקלים. בעקבות כך, העובדת הסוציאלית המחוזית פנתה ל"חברים

ברוך ליברמן, מנכ"ל עמותת "חברים לרפואה": "ללא העזרה שלנו, חולים יישארו ללא טיפול. לא ייתכן שחולה יוותר על תרופה כי אין לו כסף"

 ?? ??
 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel