Israel Hayom

פיצוץ מבוקר

חיל הטכנולוגיה והאחזקה אחראי לכך שמטעני הצד והירי נגד כוחות צה"ל לא יגרמו לנפגעים ● כלי הרכב שהוא ממגן מובילים את החיילים בבטחה מהתופת ● "אנחנו בודקים ומתחקרים כל אירוע שקרה כדי לשפר"

- חנן גרינווד

הפיצוץ העז החריד את העיר שכם. בעת יציאת כוחות צה"ל ממבצע ללכידת מבוקשים לפני כשבועיים, מחבלים הפעילו מטען צד ענק ליד שיירת הג'יפים. פלשתינית שתיעדה את רגע הפיצוץ, תיעוד שהפך ויראלי במהירות, צרחה באימה. ענן ענק של אש ועשן נראה מזעזע את הג'יפ הצבאי, שבתוכו היו לוחמים אחרי פעילות.

אך זמן קצר לאחר מכן התברר שלמרבה התדהמה, המחיר של הפי צוץ היה מינורי - לוחם אחד נפצע באורח קל מאוד כתוצאה מההדף, וקצת נזק נגרם לרכב.

"איום הירי והמטענים פוגש אותנו ביתר שאת בצפון השומרון - בג'נין ובשכם - אולי אפילו יותר מאשר במבצע חומת מגן", אומר גורם צבאי ל"ישראל היום". לדבריו, "אנו מזהים מטענים כבדים, שכוללים חנ"מ )חומר נפץ מרסק, ח"ג( תקני וירי בעצימות גבוהה. אין כניסה לצפון השומרון שלא מלווה אותנו בירי".

סופגים פגיעה קטלנית

עם תחילת מבצע שובר גלים במארס ,2022 התגלתה מציאות חדשה ישנה בצפון השומרון. למ חנה הפליטים ג'נין ולשכם הוכנ סו בשנים האחרונות כמויות נשק עצומות. לפי הערכות הצבא, כמעט בכל בית ביו"ש יש נשק חם, ודבר זה התבטא היטב בפעולות הצבאיות שהתרחשו בצפון השומרון.

מאות מחבלים חמושים ברובי סער תקניים ומאולתרים ירו לעבר הלוח מים, שנכנסו לפעילות שבעבר נח שבה כמעט שגרתית. מחנה הפליטים ג'נין, אחד מהמוקדים המפורסמים ביותר במבצע חומת מגן, הפך שוב פוטנציאל למלכודת מוות.

אך הטכנולוגיה של המיגון התפ תחה בשנים האחרונות, ובצה"ל הצ טיידו ברכבים ממוגנים, שמסוגלים לספוג פיצוצים ממטענים שבעבר קיפחו חיי אדם. הג'יפים של צה"ל נכנסים ללב הקסבה של שכם או למחנה הפליטים ג'נין, ואמנם לעי תים נפגעים, ולעיתים גם יש צורך לגרור אותם החוצה - אך הלוחמים נותרים בריאים ושלמים.

"אין כניסה לג'נין ולשכם שבה רכבים לא נפגעים. יש לילות שהפ גיעה היא מינורית, ויש לילות שיש עלייה על מטען צד והדבר גורם נזק", מסביר הגורם הצבאי.

ביו"ש פעילים כיום מאות כלי רכב ממוגנים: רכבי "דוד" הקטנים והזריזים יותר; רכבי "זאב", שנמ צאים בשלבי גריטה ויציאה משירות; משאיות "פנתר" גדולות, שבתחילה תוכננו להחליף את ה"זאב", אך בשל גודלן ישמשו לשינוע מחוץ לכפרים ולערים הצרות; ו"טיגריס" - רכב בן שמונה מקומות שיחליף את ה"זאב", ושמהווה בשורה לאחר שנכנס באופן מבצעי ליו"ש בתקופה האחרונה.

לתחזוקת כלי הרכב הללו, שסו פגים ירי ומטענים באופן תדיר, אחראי חיל הטכנולוגיה והאחזקה, שמפעיל מערך שפרוס על שישה חטמ"רים ונותן מענה לכמה יחידות מובחרות, כמו גדוד ניצן (636) של חיל האיסוף הקרבי ויחידת המסת ערבים של מג"ב.

מעדכנים אמצעי מיגון

"האיום של הירי והמטענים שפו גש אותנו מחייב אותנו לבדוק כל הזמן שהרכבים ממוגנים. אם רכב עלה על מטען - הוא יוצא מייד החו צה בגרירה או בנסיעה, ואנחנו מת חקרים את האירוע - אם ההדף או הרסיסים חדרו או לא, וכיצד לשפר. אנחנו כל הזמן בודקים ומתקנים. למשל, לאחרונה נעשו שיפורי מי גון ב'דוד' מכיוון שזיהינו שהיו פגיעות מסוימות".

"פאודה"? הם כבר שם

בשבוע שעבר נכנסו מאות לו חמים לתוך מחנה הפליטים בלא טה, שצמוד לשכם. באחד מהמב נים הם גילו מעבדת נפץ שגרמה לשערותיהם לסמור. "יחידת יהל"ם הוזעקה לטפל במעבדה הזו, כי מדו בר היה בכמות חריגה של חומר נפץ. כמה חריגה? שלושה מבנים פונו כדי לפוצץ את המעבדה - וניזוקו באופן מאסיבי כתוצאה מהפיצוץ", אומר גורם שמעורה בפרטים.

"אם ראית 'פאודה' עונה ,4 הם שם", מתייחס הגורם הצבאי לקרב שמסיים את העונה, ושבמהלכו מחבלים רבים תוקפים את הכוח הישראלי. "התעוזה שלהם תופ סת תאוצה. המטענים שלהם חזקים יותר. אנחנו רואים את הנזק של הפיצוצים. זה לא חודר את הכלים שלנו, שזה מעולה, אבל אין ספק שהם מעיזים יותר".

לשאלה אם יש צורך להפעיל כלים יותר ממוגנים מג'יפים, כמו נגמ"שי הנמ"ר או האיתן, הוא משיב בשלילה. "האויב מנסה לה גיע לשם, אבל אנחנו לא נותנים לזה לקרות. אנחנו פועלים לסיכול מעבדות טרור ונעזרים בכלים של הנדסה. אין היום כניסה לפעילות בלי שופל".

הכתבה המלאה ותיעודים מה מבצעים ומהמטענים שהופעלו על הכוחות - באתר "ישראל היום"

"האיום של הירי והמטענים שפוגש אותנו מחייב אותנו לבדוק כל הזמן שהרכבים ממוגנים. אם רכב עלה על מטען - הוא יוצא מייד החוצה בגרירה או בנסיעה, ואנחנו מתחקרים את האירוע, אם ההדף או הרסיסים חדרו או לא, וכיצד לשפר"

 ?? ?? "חומרי הנפץ שלהם לא חודרים את המיגונים שלנו". ג'יפ "דוד" בפעילות
"חומרי הנפץ שלהם לא חודרים את המיגונים שלנו". ג'יפ "דוד" בפעילות
 ?? ?? "התעוזה גוברת". חיילי צה"ל בפעילות בשומרון עם ג'יפ "דוד" צילומים: דובר צה"ל
"התעוזה גוברת". חיילי צה"ל בפעילות בשומרון עם ג'יפ "דוד" צילומים: דובר צה"ל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel