Israel Hayom

התבדלות או שוויון מגדרי?

- נחמה דואק

יש נטייה לראות דברים שקרו בעבר במידה לא מבוטלת של סלחנות. הכל לכאורה היה פשוט יותר. קל יותר. מובן יותר. "עמך עמי, א לוהייך א לוהיי", אמרה רות המואבייה והפכה בו ברגע ליהודייה, ולא סתם יהודייה - אלא סבתא רבתא של דוד המלך, מקור צאצאי ממלכת יהודה לדורותיהם.

לא סתם התקיים סיפור מגילת רות האופטימית והאנושית לפני אלפי שנים, והפך למגילה שסביבה מציינים את חג מתן תורה. אין שום סיכוי שמשהו מזה יכול היה לקרות במאה ה .21

היות שהיהדות נרדפה במשך מאות בשנים, ורוב התפתחותה נעשה בארצות נכר, נכון היה לה להסת גר בד' אמותיה כדי להימנע מהתבוללות. ההתבדלות היתה למעשה תעודת הביטוח לשימור הדת היהודית במשך דורות.

עוד לפני הקמת המדינה ב 1948 והתבססות היישוב היהודי בישראל, החשש מהתבוללות כמעט נעלם. היו כאן יהודים וערבים, והם כמעט לא התחתנו ביניהם. ובכל זאת, במקום פתיחות והכלה - מגמת ההתבדלות רק מחריפה, בעיקר בציבור החרדי.

בגיבוי ההנהגה שלהם הם בונים ערים לעצמם, ול חילונים או לחובשי כיפה סרוגה אין בהן דריסת רגל; הם לומדים בבתי ספר מובדלים בין תלמידות לבין תלמידים, וגם בהם אין דריסת רגל למי שאינו חרדי. כמו כן, באותן הערים המובדלות והמתבדלות אין לימודי ליבה, ואין הכנה לרגע שבו גם הם יצטרכו להשתתף יותר בהנהגת המדינה.

לפי מחקר שנערך במכון הישראלי לדמוקרטיה על ידי נגידת בנק ישראל לשעבר, פרופ' קרנית פלוג, חלקם של החרדים באוכלוסייה, שעומד כיום על ,13% יגיע בשנת 2065 ל .32% אם רמות השכלתם והשת לבותם בשוק העבודה לא ישתנו, צפוי שנעמוד בפני שוקת שבורה. לכן, מדאיגה המגמה שנרשמה בתקציב האחרון - העברת תקציבי ענק למגזר החרדי ללא שום תנאי ללימודי ליבה ולהעשרת ההשכלה של ילדי החרדים, שיהוו את שדרת ההנהגה של המדינה בעוד 30-25 שנים.

לזה אפשר להוסיף את נושא אי השוויון המגדרי בישראל. אומת הסטארט אפ, שהביאה לעולם חוקים סוציאליים מדהימים כמו יום מנוחה שבועי, מדורגת במקום האחרון בשוויון מגדרי. מחקר השווה ביני נו לבין מדינות ה ,OECD ובדק נתוני אפליה נגד נשים ב 179 מדינות בכמה מצבים: אפליה במסגרת המשפחה, הביטחון האישי, הגישה למשאבים פיננסיים ומיצוי החירויות האישיות.

מהמחקר של פרופ' פלוג וצוותה עולה גם שיש פחות נשים בהייטק, גם כשמאפייני ההשכלה זהים בין נשים לגברים. דווקא במגזר החרדי התופעה הפו כה - נשים חרדיות מהוות כ 3.6% ממועסקי ההייטק, לעומת 1.5% גברים חרדים. למרות היכולות הגבוהות של יוצאי ישיבות חרדיות, שיעור נשירתם מלימודים אקדמיים גבוה: מוטיבציה לא מספיקה כשאתה חסר בסיס לימודי ומטפל באישה ובילדים.

פרופ' פלוג סיכמה את הממצאים: "הקבוצה היחי דה בישראל שמתחילה נמוך והולכת עוד אחורה, זו הקבוצה החרדית". הנהגתם חייבת לחשוב על העתיד של כולנו, ולא רק על ההווה.

כיצד קרה שאומת הסטארט אפ, שהביאה לעולם חוקים סוציאליים מדהימים כמו יום מנוחה שבועי, מדורגת במקום האחרון במדינות ה OECD בדאגה לשוויון מגדרי?

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel