Israel Hayom

המתנות של בן גוריון: תגליות עבר מרתקות נמצאו במקרה

טנק מיניאטורי ופרק תהילים ממוסגר הם חלק מהדברים שנשלחו לרה"מ הראשון ושנתגלו במחסני האפוטרופוס ● ה"זקן" התמוגג: "הראיתי לכולם"

- איליה יגורוב

בזמן שחוק המתנות מעורר סערות בכנסת, ועל רקע המשפט המתנהל בנוגע לקבלת מתנות בהיקפים חריגים אצל פו ליטיקאים - מנוער האבק מעל לת גליות היסטוריות נשכחות.

עדות בת עשרות שנים החזירה אותנו לתקופה אחרת, צנועה ויפה, שבה לא הערך הכלכלי כיכב, אלא בעיקר המסר הערכי.

במסגרת סידור וארגון מחסני האפוטרופוס הכללי מצאו עוב די המקום דגם טנק, פרק תהילים ופמוטים שניתנו לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון במתנה בשנת .1949 העובדים צילמו ושלחו את התמונות לארכיון מורשת בן גו ריון בנגב, שם מנהל הארכיון, רמון זיו אב, חיפש בנבכי הארכיון את שמות נותני המתנות ומצא את מכ תבי התודה ששלח אליהם בן גוריון.

"המתנות היו מתנות אישיות שהגיעו מאזרחים פשוטים. במסג רת תפקידו כראש ממשלה, בן גו ריון מן הסתם נפגש עם הרבה מאוד בכירים, אבל היה לו גם קשר עם אזרחים רגילים, שקיימו איתו קשרי מכתבים", מספר זיו אב בשיחה עם "ישראל היום".

"למתנות האלה יש היום ערך תרבותי, וכשאני מסתכל על הערך הזה, למשל המתנה של הטנק, אני רואה שמישהו עשה אותו, ולא איזה מפעל, והיה חשוב לראות את מכתב התודה חזרה מבן גוריון".

במכתב עצמו מודה בן גוריון לש מחה כהן, חייל שזה עתה נלחם במ לחמת השחרור.

הממשלה תעזור

כשהוא מתמוגג מעיצוב דגם הטנק, וכאות תודה, כותב בן גוריון לחייל: "הראיתי את ה'טנק' לכל חברי הממשלה והם הביעו רצונם, שהוא גם רצוני, שאם בהשתחררך מהצבא תרצה להשתלם בטכניון - תינתן לך עזרת הממשלה". בן גו ריון אף מבקש גם שיכתוב לו שוב: "ואהיה אסיר תודה אם תודיע לי בכתב מה הן תוכניותיך להבא - להישאר בצבא או ללמוד". מנהל הארכיון מצביע על גדולתו של בן

גוריון, באומרו, "הוא הצליח לשים את זה בהקשר רחב וחברתי יותר, שזה משהו מאוד יפה ומיוחד". אנשי האפוטרופוס הכללי הגיעו לפני כמה שבועות למכון, ושם מסרו את המ תנות אשר יישארו ברשותו למשמר הצריף ולתצוגה, ובכך למעשה יג שימו בפועל את חוק בן גוריון.

המעוניינים מוזמנים להתעדכן באמצעות הרשתות החברתיות כדי לדעת היכן ומתי אפשר יהיה לבקר ולהתרשם מהתצוגה.

מנכ"ל המכון למורשת בן גוריון, איתן דוניץ, מוסיף: "שמחנו למצוא את החפצים הנסתרים מאחורי המ כתבים שנשמרו בארכיון כל השנים הללו. אף ש'הזקן' איננו כבר 50 שנה, אנחנו תמיד שמחים לתגליות חד שות הקשורות במורשתו".

 ?? ??
 ?? ?? טנק המתנה. ערך תרבותי
טנק המתנה. ערך תרבותי
 ?? ?? בן גוריון. שלח מכתב תודה
בן גוריון. שלח מכתב תודה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel