Israel Hayom

ההתיישבות - כיפת הברזל של המרכז

חנן גרינווד

- השתתפה בהכנת הידיעה: שירית אביטן כהן

לפני כשבוע הייתי בחתונה ביקב פסגות שבאזור התעשייה שער בנימין. זמן קצר מאוחר יותר התבצע ירי לעבר רכב של ישרא לית באזור צומת תפוח. האורחים מתל אביב ומהמרכז מיהרו לשאול האם מדובר במקום קרוב, ותשובתי היתה פשוטה - המקום יותר קרוב לבית מגוריכם מאשר למקום שבו אנו נמצאים כעת.

התפיסה הזו היא שחייבת לעמוד בראש מעיינינו ככל שמדובר ביהודה ושומרון. גם אם אתם מתנגדים נחרצות למגורי ישראלים ביו"ש, מאמינים שמדובר בכיבוש של עם אחר ושאנו גורמים להם עוול בלתי נתפס, עליכם לדעת את האמת: לא מדובר באזור שנמצא מעבר להרי החושך, ואם לא יהיו ישראלים בחלק מהשטחים שבהם הם מתגוררים כעת - הסיכון הביטחוני יהיה על תושבי תל אביב ונתניה, פתח תקווה והרצליה. גם מקומות מרוחקים יותר, כדוגמת חיפה, יהיו בטווח טילים ויהיו לכם שניות מעטות להימלט לפני הפגיעה.

ב 12 השעות שחלפו בין יום ראשון בצהריים ליום שני בבוקר הת רחשו שני אירועים משמעותיים בצפון השומרון. הראשון - ירי לעבר היישוב גן נר שבגלבוע מכיוון ג'נין, והשני - העלאת מבנה והעתקת ישיבת חומש לאדמות מדינה. השניים קשורים בקשר הדוק, מכיוון ששניהם הינם קורבן להתנתקות מהאזור.

"אנחנו חוששים שנהפוך לעוטף עזה שני", אמרו תושבי גן נר - והם צודקים: צה"ל עזב באופן מלא את אזור ג'נין במהלך ההתנתקות, ונכנס רק לטפל באיומים דחופים בו. נשקים וחומרי נפץ נמצאים שם בכמות גדולה, ובשבוע שעבר אף קיבלנו הדגמה לכך שהמחבלים מעוניינים ליצור ירי תלול מסלול באזור. גם אם הפעם מדובר בתצוגה תיאורטית בלבד, האיום מוחשי וקיים. ואל תטעו - הם רוצים בכך מאוד.

וזו הסיבה החשובה ביותר לכך שישיבת חומש נמצאת במקום. גנים, כדים ושא נור ננטשו לחלוטין והם נמצאים באזור מאוים. בחומש, לעו מת זאת, יש פלוגה שלמה שמגינה על האזור. בחורבות כדים התאמנו מחבלים חמושים שביקשו לצאת לפיגועים בעורף ישראל - בחומש הדבר בלתי אפשרי בגלל נוכחות ישראלית קבועה.

הטענה שעלתה על ידי גורמי ביטחון עלומי שם כאילו המבנה החדש שהוצב בחומש עלול לערער את היציבות באזור היא מופרכת. אולי יהיו הפרות סדר נקודתיות, אבל ג'נין ושכם כבר נמצאות בפיצוץ אדיר, בעימות חמוש ומסוכן מול לוחמים. אנשיהן מנסים באופן תדיר להוציא פיגועים קשים, ורק היכולות של השב"כ וצה"ל, בצירוף עם מזל טהור, גורמים לכך שהם נכשלים.

כשהתלמידים של ישיבת חומש מתעוררים, הם מביטים מערבה, היישר לארובות של תחנת הכוח בחדרה. המרחק האווירי הוא כ 30 ק"מ בלבד. מרחק זהה מחומש עד לכפר סבא ונתניה. עצם היותם שם מונע ממחבלים לעמוד בנקודה זו. עמידה על קצה ההר וצפייה לעבר תחנות הכוח גורמת לגוף להצטמרר. מה יקרה כשמחבלים יפתחו רצועת עזה שנייה מעמדת שליטה מול הכנסים החשובים ביותר של מדינת יש ראל? זה כבר קורה בג'נין, אף שאנחנו מכחישים זאת ועושים מאמצים להנמיך את הלהבות. אם נעזוב את עמדות הכוח שלנו ביו"ש - אין שום סיבה שזה לא יקרה בחורבות היישובים שניצבים מול מרכז הארץ.

הטענה שעלתה על ידי גורמי ביטחון עלומי שם כאילו המבנה החדש שהוצב בחומש עלול לערער את היציבות באזור היא מופרכת

לפני כחודשיים הכנסת הסירה באופן ממלכתי את אות הקין של הגירוש מספר החוקים של מדינת ישראל. זהו צעד נוסף בדרך לתיקון המלא. עוד נגיע לגנים, לכדים ולשא נור. עם יש ראל מרים היום את הראש".

מנגד, ארגוני השמאל גינו את המ עשה. "הזזת הישיבה בחומש מהווה חטא על פשע", אמרו בארגון "יש דין", המייצג את בעלי הקרקע הפ לשתינים לכאורה. "המיקום החדש של הישיבה עדיין לא מאפשר את ההגעה של בעלי האדמות הפלש תינים לאדמתם וממשיך את הנישול שלהם מהקרקע. במקום לפנות את המאחז לאלתר - ישראל נותנת פרס לעבריינים מסיגי גבול".

"המהלך יתרום לביטחון"

יצוין כי גם עתה ביטול ההתנתקות אינו מעשה מוגמר. צו סגירה מוטל על אזור חומש עד סוף השנה, ועל כן ככלל חל איסור על ישראלים להגיע למקום. אמנם, תלמידי הישיבה עו לים ויורדים מההר באופן מאושר, אך הדבר לא אומר כי כרגע כל ישראלי יכול להגיע לחומש כרצונו.

לאחר האישור של שר הביט

חון והגעת הישראלים לחומש אמר ל"ישראל היום" גורם מדיני בכיר, כי "העתקת הישיבה בחומש לאדמות מדינה היא לא הרעה של המצב הבי טחוני אלא שיפורו. בניגוד לממשלה הקודמת, ששימרה את השהות של היהודים על אדמות פלשתיניות, בניגוד לחוק. כעת הממשלה פועלת לאור ההסכמים הקואליציונ­יים ואפ שרה לתושבים לעבור מרצון לאד מות מדינה. הפעולה הזו מאזנת בין הצורך הביטחוני להחלטות הממשלה, ובפועל תרגיע את המצב בשטח, ולא להפך".

המהלך גרר ביקורת קשה משו רות האופוזיציה. יו"ר מפלגת הע בודה מרב מיכאלי תקפה את הצעד וטענה כי הוא פוגע בביטחון המדינה לצורך אינטרסים פוליטיים. "המת נה שנתן שר הביטחון גלנט במתן כרטיס VIP למתנחלים הסהרוריים מחומש והגחמות ההרסניות שלהם באה על חשבון ביטחון ישראל, עתי דה והדמוקרטיה שלה", טענה יו"ר מפלגת העבודה. "גלנט הוכיח היום שלא אכפת לו מרוב העם וממאות האלפים שתמכו בו אחרי ש'פוטר'. הוא דואג למתנחלים".

ארגוני השמאל גינו את המעשה: "הזזת הישיבה בחומש מהווה חטא על פשע", אמרו בארגון "יש דין" המייצג את בעלי הקרקע

גורם מדיני בכיר ל"ישראל היום": "העתקת הישיבה לאדמות מדינה היא לא הרעה של המצב הביטחוני אלא שיפורו"

 ?? ?? ג'נין ושכם כבר נמצאות בפיצוץ אדיר. מחבלים בג'נין צילום: רויטרס
ג'נין ושכם כבר נמצאות בפיצוץ אדיר. מחבלים בג'נין צילום: רויטרס
 ?? ??
 ?? ?? אישר את הקמת הישיבה. גלנט
אישר את הקמת הישיבה. גלנט
 ?? ?? האמריקנים גינו את המהלך. ביידן
האמריקנים גינו את המהלך. ביידן
 ?? ??
 ?? ??
 ?? ?? רחוק מהעין התקשורתית. הקמת הישיבה צילום: TPS
רחוק מהעין התקשורתית. הקמת הישיבה צילום: TPS

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel