Israel Hayom

על רקע האיומים מצפון: צה"ל פתח בתרגיל "אגרוף המחץ"

מוכנות הצבא למערכה ממושכת באוויר, בים, ביבשה ובסייבר עומדת למבחן ● זאת בצל אמירותיו של נסראללה והתרגיל הצבאי שנערך בלבנון, ובהתאם להערכת המצב המודיעינית, שלפיה גבר הסיכוי לעימות רב זירתי

- לילך שובל

על רקע האיומים של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה והת רגיל שנערך בדרום לבנון, צה"ל החל בתרגיל מטכ"לי גדול בשם "אגרוף המחץ", שצפוי להימשך כשבועיים. מדובר בתרגיל השנתי הגדול של צה"ל, שאמור לדמות לחימה רב זי רתית באוויר, בים, ביבשה, בספק טרום ובסייבר.

בהתאם להערכת המצב המטכ"לית והמודיעיני­ת בחודשים האחרונים, של פיה גבר הסיכוי לעימות רב זירתי, בתרגיל תיבחן הכשירות של צה"ל למוכנות למערכה ממושכת במס פר זירות. סוגיית התלכדות הזירות באה לידי ביטוי בחודשים האחרונים בדיונים הפנימיים במערכת הביטחון, לאחר שבשנים האחרונות פעלה ישראל מתוך הנחה שיהיה ניתן לקיים עימו תים מוגבלים בזירה אחת בלבד. לפי גורמים ביטחוניים, איראן היא "הכוח המניע" בהתלכדות הזירות, ולשם כך היא מעבירה לשלוחיה משאבים, אידיאולוגי­ה, ידע והכשרה.

במערכת הביטחון הישראלית מצבי עים על ביטחון עצמי הולך וגובר של איראן ושלוחיה, גם על רקע העובדה שאיראן קרובה מאי פעם ליכולת גר עינית צבאית, כאשר היא חשה שלמע רב אין כלים אפקטיביים נגדה. התעוזה האיראנית גוברת גם בשל הקרע הפ נימי בישראל, שגורם לאויביה לחשב מסלול מחדש.

לפיכך, במסגרת התרגיל, חיל האוויר יתרגל לחימה מלאה במתאר רב זירתי, הכולל תקיפות אסטרט גיות בעומק.

התרגיל המתקיים בימים אלה נקבע לפני חודשים רבים, וכביכול אין לו קשר להתפתחויות האחרונות, אם כי צה"ל מתרגל את התרחישים השונים בהתאם להערכת המצב העדכנית. בת רגיל ייקחו חלק כוחות צה"ל בסדיר ובמילואים, מכלל הפיקודים, הזרועות והאגפים, כאשר הכוחות יתרגלו הת מודדות עם אתגרים ואירועים מתפ רצים בכמה זירות בו בזמן.

במסגרת התרגיל, יתקיים תרגיל פיקודי של פיקוד הצפון. בשבוע הרא שון, התרגיל יתמקד בתרגול עוצבת ״הגליל״ (91) שעל גבול לבנון, ובש בוע השני בתרגול עוצבת ״געש״ .(36) כמו כן, יתורגלו תוכניות אופרטיביות במרחב האזרחי והמאמץ להצלת החיים בעורף. נוסף על כך, יתורגל השנה בפעם הראשונה תפעול תאי שליטה ספקטראליים, שתפקידם לגבש תמונת מצב בתחום לוחמת הספקטרום.

במהלך השבועיים הקרובים, כחלק מהתרגיל, תורגש תנועה ערה של כו חות הביטחון, ובין היתר של כלי רכב צבאיים ומשוריינים, כלי טיס וכלי שיט. זרוע הים תבצע אימון לחי מה הכולל תרגול משימות ההתקפה וההגנה.

 ?? ?? חיילי השייטת בתמרון, ארכיון צילום: דובר צה"ל
חיילי השייטת בתמרון, ארכיון צילום: דובר צה"ל
 ?? ?? פעיל חיזבאללה בגבול צילום: אי.פי
פעיל חיזבאללה בגבול צילום: אי.פי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel