Israel Hayom

"סתימת פיות אלימה": שר החינוך נגד האקדמיה

קיש תקף בחריפות: "אין חופש ביטוי אמיתי באקדמיה" ● הדברים מגיעים בתגובה לדרישת ועד האוניברסיט­אות לדחות על הסף הצעת חוק שקראה להרחיק סטודנטים שהניפו דגלי אש"ף בקמפוסים

- נועם )דבול( דביר

כבר תקופה שהיחסים בין שר החינוך יואב קיש לבין ראשי האוניברסיט­אות עכורים. קיש לא אהב שהמוסדות האקדמיים השביתו את מערכת ההשכלה הג בוהה במסגרת המאבק על הרפו רמה המשפטית, וכעת נרשם פיצוץ נוסף בין הצדדים.

השר האשים אתמול את ראשי האוניברסיט­אות בפגיעה קשה בחו פש הביטוי. הסיבה, בין היתר, היא התנגדותם להצעת חוק שקוראת לה רחקת סטודנטים שיניפו דגלי אש"ף בקמפוסים, כמו גם קבלת הפנים לה זכה ח"כ שמחה רוטמן באוניברסיט­ת תל אביב, אשר הגיע לפאנל שאורגן על ידי תא הסטודנטים של הליכוד וכחול לבן, ונתקל במחאה של מאות סטודנטים נגדו על רקע החקיקה.

במכתב ששיגר כתב קיש: "מצד אחד, אתם נלחמים על 'חופש ביטוי ודמוקרטיה' ולטענתכם הנפת דג לים פלשתיניים היא חלק מזכויות לגיטימיות, אבל במקביל פעלתם נחרצות בחודשים האחרונים לס תימת פיות של אנשי ימין ולהדרת עמדות שמנוגדות לעמדתכם. צר לי שאין חופש ביטוי אמיתי באקדמיה. אתם נלחמים בחורמה להגן על חופש הביטוי של שמאל פוליטי קיצוני, בו בזמן שהצד השני מושתק באלימות בין כותלי המוסדות. אתם אחראים ישירים לפגיעה הקשה בחופש הבי טוי באקדמיה. פעלתם בצורה קיצו נית לסתימת פיות של מחנה שלם שחושב אחרת מכם. אתם גרמתם את הנזק הגדול ביותר לממסד האקדמי שאתם עצמכם מנהלים".

דבריו של קיש מגיעים בתגובה לדרישת ועד ראשי האוניברסיט­אות לדחות על הסף הצעת חוק שאותה פועלים להעביר חברת הכנסת לי מור סון הר מלך יחד עם תנועת "אם תרצו", אשר מטרתה להרחיק מהלי מודים לצמיתות סטודנטים שיביעו תמיכה במאבק של אויב המדינה.

"בעייתי ומסוכן"

על פי הצעת החוק, שטרם גובשה סופית, הבעת תמיכה במאבק מזוין של אויב או ארגון טרור נגד מדינת ישראל, או הבעת תמיכה במעשה טרור או הנפת דגל של הרשות הפ לשתינית - יביאו לכך שסטודנט יורחק מהלימודים. תחילה ל 30 יום, ואם יעשה זאת פעם נוספת הוא יור חק לתמיד ותישלל זכאותו לתואר.

ערב חג השבועות הודיעו בוועד ראשי האוניברסיט­אות כי "מדובר בהצעת חוק בעייתית ומסוכנת", והביעו תקווה ששר החינוך ויו"ר המל"ג יעשו כל שביכולתם על מנת לבלום את קידומה. לטענתם, הצעת החוק מבקשת להפוך את המוסדות להשכלה גבוהה לזרועות של מש טרת ישראל והשב"כ, "לחייב אותם לעקוב אחרי מאות אלפי הסטודנ טים הנמצאים בתחומם, ולחייב את המוסדות להטיל עונשים על פעו לות שכיום חוסות ברובן תחת הגנת חופש הביטוי - זאת גם לפי פסיקות של בתי המשפט, גם לפי הנחיות היועמ"ש וגם לפי הוראות המשטרה".

עוד הם טוענים כי "מדובר בפו ליטיזציה והתערבות עמוקה ובלתי סבירה בפעילות הקמפוסים, ניסיון להשתמש באקדמיה לאכיפה פלי לית, הפיכת הנהלות המוסדות לשו טרים, שופטים ואף תליינים - וזאת בעבירות שאין בינן לבין האקדמיה דבר וחצי דבר".

משבר חדש

ראשי האוניברסיט­אות אומרים כי "ההחלטה תפגע קשות במוסדות להשכלה גבוהה ובמעמד האקדמיה הישראלית בעולם. זהו מהלך שי צדיק את כל הטיעונים של ארגוני ה ,BDS ויביא לגל של חרמות אק דמיים בעולם כולו".

החיכוכים וההתנגשות בין ראשי המוסדות האקדמיים לממשלה הגיעו לשיא בזמן ההפגנות על הרפורמה המשפטית - אז הודיעו כי הם משהים את הלימודים עד לעצירת החקיקה. כעת מגיע משבר חדש. מחאת הס טודנטים והסטודנטיו­ת התייחסו לד ברי קיש והודיעו: "השר מציג 'שיח חדש', שבו חופש הביטוי הוא אלי מות והמפגינים הם פורעי חוק. קיש מבקש ראשי אוניברסיטא­ות נאמנים, כמו שלוין מבקש יועצים משפטיים נאמנים. נמליץ לו לרכוש את הספר '1984' אם ברצונו לשכתב את השיח ולעוות את המציאות".

 ?? ?? חשש מפגיעה באקדמיה. אוניברסיטת ת"א צילום: גדעון מרקוביץ'
חשש מפגיעה באקדמיה. אוניברסיטת ת"א צילום: גדעון מרקוביץ'

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel