Israel Hayom

חוק הפרוטקשן: זה פלצבו

- שלי לוי ועומר בללי

הוועדה המשותפת לוועדת החוקה ולוועדה לביט חון לאומי החלה להכין לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון חוק העונשין הידוע בכינוי "חוק הפרוטקשן", שמוביל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר באמצ עות ח"כ יצחק קרויזר מסיעתו.

לדברי יוזמי החוק, ההצעה תפתור את בעיית חוסר ההגדרה הקיים כיום בחוק העונשין: קיים קושי להוכיח את מעשה העבירה, ובעיקר קיים קושי בהוכחת הקשר הסיבתי בין מעשה הסחיטה )הדרישה להעברת הכס פים מבעל העסק לעבריין( לבין האיומים המרומזים שנמסרים על ידי העבריין כלפי בעל העסק.

בהצעה החדשה נקבע כי אדם המקבל כספים באופן קבוע מבעל עסק ללא מתן שירות בתמורה לבעל העסק וללא הסבר על אודות מהות הכספים, ייח שב כמי שמאיים על אותו בעל עסק. כמו כן, מוצע לקבוע כי האיום לא חייב להיות מפורש וישיר כדי להיחשב כאיום.

נוסף על כך, הצעת החוק אמורה להכביד את העונ שים המוטלים על מי שמורשע בפרוטקשן, וגם לקבוע שהמעשה מהווה עוולה אזרחית.

בן גביר וקרויזר מבקשים לגזור קופון תקשורתי על מלחמה בפרוטקשן, אלא שבדרך הם מתעלמים מחוות הדעת של הייעוץ המשפטי לממשלה ומהמצב בשטח.

כפי שציינו נציגי היועץ המשפט לממשלה בדיונים, גם אם תתקבל הצעת החוק, העבריינים יצליחו לה משיך ליטול דמי חסות מעסקים, או בלשונם המ כובסת של המשפטנים: "בדיונים שהתקיימו בנושא זה בפורומים שונים... עלה כי הפתרון הראוי והיעיל ביותר לצמצום התופעה אינו נעוץ בהתמקדות בהח מרת ענישה, אלא בחיזוק ובמיצוי של הכלים האכי פתיים הנתונים".

במילים אחרות - בן גביר וקרויזר מנסים לפתור את הבעיה באמצעי הלא נכון, מטעמים תדמיתיים.

ללא אכיפה בשטח המצב לא ישתנה. ללא פטרולים ותצפיות לא יהיה ניתן לתפוס את העבריינים. הפתרון המתבקש הוא להרחיב משמעותית את האכיפה ולהג ביר את אמצעי השיטור בשטחים המועדים לפורענות.

אם בן גביר וקרויזר רוצים להיכנס לעובי הקורה, מן הראוי היה כי אף יפעלו להקמת יחידה מיוחדת שתי לחם בתופעת הפרוטקשן, דוגמת היחידות המיוחדות במשטרה המתמחות בסוג אחד של פשעים )מבריחי סמים, גניבת רכבים(.

יחידה זו תהיה אמונה בעיקר על פטרולים ותצפיות באזורים המועדים לפורענות ועל תפיסת עבריינים בזמן אמת.

יחידה כזו תוכל לערוך מבצעים יזומים באזורים המועדים לפורענות. בעבר היו התבטאויות בעניין הקמת יחידה כזו, אך זו לא הוקמה.

הצעת החוק שנידונה בכנסת לא תביא לפתרון ממשי, שכן היא מנסה לעקוף את הצורך של המדינה לפעול לפתרון המצריך השקעת כספים והתמודדות אמיתית עם הבעיה.

בעיית נטילת דמי החסות היא בראש ובראשונה בעיה של היעדר שיטור ואכיפה.

ככל שתוגבר האכיפה, כך נטילת דמי החסות תצ טמצם מאליה.

בן גביר וקרויזר מבקשים לגזור קופון תקשורתי על מלחמה בפרוטקשן, אלא שבדרך הם מתעלמים מחוות הדעת של הייעוץ המשפטי לממשלה ומהמצב בשטח

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel