Israel Hayom

זו ממש לא רק המלחמה

- סוניה גורודיסקי ||

האם

נתניהו וסמוטריץ' צריכים להודות לבג״צ שמנעו הורדה כפולה של הדירוג? מי שקרא את הודעות הדירוג של ישראל בשנים האחרונות, יכול להעיד על כך שמדובר באחד הדוחות הנוקבים והביקורתיי­ם שנכתבו אי פעם על ישראל. במיוחד על רקע העובדה שעד לפני כשנה וחצי, נכון לאוקטובר ,2022 השיח היה מתי מודי'ס בכלל תעלה את הדירוג של ישראל ל ,-AA כמו שיש לנו ב .S&P

מאז, המצב התהפך ב 180 מעלות, ולא, לא מדובר בהודעה שנובעת "כולה" מהמלחמה. מדובר בהבעת אי אמון במדיניות ממשלת ישראל. חברת הדירוג מצביעה על היעדר מדיניות ברורה שתספק אופק ביטחוני לתושבי המדינה בטווח ארוך, המי שור הביטחוני מדרדר את המצב הכלכלי והדבר עלול להימשך תקופה ממושכת.

הפוליטיקאי­ם ינסו לטעון כי החברה החמי רה איתנו, ושמדובר בנבואות זעם. זאת תהיה טעות, ויש לראות בדוח חמור זה קריאת השכמה לממשלה, שצריכה להפסיק לעסוק בשרידות הפו ליטית ולדאוג לאופק הביטחוני, המדיני והכלכלי של תושבי ישראל. את הניצנים הראשונים של מעין התנערות מהדוח כבר ראינו. ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר צייץ ביום שישי בלילה בת גובה לדוח, כי "כלכלת ישראל איתנה. הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה".

בדבר אחד נתניהו צודק, כלכלת ישראל עודנה חזקה, וגם דירוג A2 הוא דירוג גבוה. עם זאת, המצב שברירי וצריך תוכנית רצינית כדי למנוע משבר כלכלי ובי טחוני. ייתכן מאוד שלא רק שסוכנות הדירוג לא החמירה איתנו, אלא אף ריחמה עלינו, היות שבשוק האג"ח כבר מגולם הדירוג .BBB נראה כי לפי חומרת הדו״ח הזה היינו כפסע מהורדה של שתי דרגות בבת אחת.

רגע האמת של הכלכלה

האם הדירוג יעלה "ברגע" שננצח במלחמה, כפי שכתב ראש הממשלה? למרבה הצער, זה כנראה לא המצב. לפחות זה לא מה שמשתמע מהדוח הזה של מודי'ס. אם כך, מתי בכל זאת יש סיכוי שהדירוג יעלה חזרה? הנה התשובה של מודי'ס מהדוח: "מודי'ס תחזיר את התחזית ליציבה, אם תהיה עדות לכך שמוסדות ישראל מסוגלים לגבש מדיניות התומכת בהתאוששות הכלכלית והצי בורית והחזרת הביטחון". להגיד שההורדה לא קשורה לכלכלה וברגע שהמלחמה תסתיים יעלו את הדירוג חזרה - זוהי משאלת לב במקרה הטוב, או אחיזת עיניים במקרה הרע. הבעיה היא שאמירות מהסוג הזה עלולות לחזק אצל סוכנויות הדירוג האחרות את הרצון ליישר קו עם מודי'ס.

בשורה התחתונה, המותג "ישראל" דווקא נסק בשנה האחרונה. אבל בשל הבלגן הפוליטי, לקרן השקעות הממוקמת בלונדון, ברלין או סינגפור כנראה כבר אין את אותו רצון להשקיע בישראל כמו שהיה בנובמבר .2022 על הממשלה להסת כל על הדוח הזה כתמרור אזהרה, לא לבטל אותו ולהניע תהליכים של צמצום הוצאות ולהתחיל לדון ב"יום שאחרי".

הפוליטיקאי­ם ינסו לטעון כי החברה החמירה איתנו, ושמדובר בנבואות זעם. זאת תהיה טעות גדולה

 ?? ??
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel