Israel Hayom

"אנחנו הבנק המרכזי הראשון בעולם המפותח שהוריד את הריבית"

נגיד בנק ישראל מסביר את ההחלטה: "כמו עם חיידקים, צריך לקחת את האנטיביוטי­קה עד הסוף" ● ומבטיח כי תתבצע "הארכה בדחיות התשלומים על ידי המערכת הבנקאית"

- סוניה גורודיסקי

מספק הסברים: לאחר החלטת בנק ישראל שלא להוריד את הריבית במשק, למרות נתונים מא קרו כלכליים שעודדו זאת, הנגיד אמיר ירון מגן על ההחלטה בראיון ל"ישראל היום".

האם הצעד שלכם מבטא הערכה כי קיים סיכון גבוה להסלמה מש מעותית בזירה הצפונית?

"אנחנו אומרים שחשוב להתקדם )בתהליך הורדת הריבית, ס"ג(, אבל חשוב לא פחות שההתקדמות תתבצע בצורה זהירה. אנחנו בעולם של אי ודאות עצומה. אנחנו הבנק המרכזי הראשון בעולם המפותח שהוריד את הריבית, ואנחנו נמצאים כיום בת וואי שחזינו.

"חזינו את הפגיעה ברבעון הרביעי של 2023 בכלכלה, הערכנו שנהיה בסביבה הנוכחית של האינפלציה. ברור שאם תרחיש הצפון יתפתח מש מעותית - הדבר יהווה משקולת נו ספת על הכלכלה. אבל אפילו ללא האירוע הזה עדיין יש אי ודאות גדו לה מאוד, יש פה זעזועי היצע, זעזועי ביקוש, ואנחנו רוצים לוודא ולראות שהאינפלציה לפחות מתייצבת בס ביבה הנוכחית כדי שנוכל להמשיך בתהליך הורדת הריבית".

כל הורדה ב 0.25% מגדילה מקו רות פנויים של משקי הבית והפיר מות בכ 5 מיליארד שקלים בשנה. מה תוכל להגיד להם? מתי נראה הורדת ריבית נוספת?

"קודם כל, ברמה של משקי הבית ובחלק מהעסקים הקטנים הפיקוח על הבנקים יודיע בימים קרובים על הארכה נוספת, של עוד שלושה חו דשים, בדחיות התשלומים ועל הק לות על ידי המערכת הבנקאית - וזה לכל משקי הבית והמפונים מהעוטף ומהצפון ולאנשי המילואים. זאת ללא ריבית וללא עמלה. המהלך הזה אפילו יותר אקוויוולנט­י מהורדת ריבית".

"התייצבות בשווקים"

"כמו שצריך לקחת את כל האנ טיביוטיקה כדי לוודא שהפעילות של החיידקים מסתיימת, כך צריך לחשוב על הזהירות בתחום הורדות הריבית. יש היסטוריה בספרות הכלכלית של שחרור רסן )הורדת ריבית, ס"ג( מוקדם מדי, ואז האינפלציה מתפרצת חזרה".

נראה כי הדבר שהכי חשוב לכם כרגע הוא מערכת יציבה, כדי שהאוצר יוכל לגייס חוב. האם זה נכון?

"אני חושב שבסך הכל אנחנו רואים התייצבות בשווקים הפיננסיים מאז תחילת המלחמה. אני חושב שזה הרבה מאוד בזכות הצעדים שבנק ישראל נקט, בעיקר בשוק המט"ח.

מובן שגם ההתייצבות באירוע הביטחוני תרמה לכך וגם ההתפת חויות בעולם".

"אנחנו רוצים לוודא ולראות שהאינפלציה לפחות מתייצבת בסביבה הנוכחית, כדי שנוכל להמשיך בתהליך של הורדת הריבית במשק"

 ?? ?? "רואים התייצבות בזכות הפעולות שבנק ישראל נקט" הנגיד אמיר ירון צילומים: אורן בן חקון
"רואים התייצבות בזכות הפעולות שבנק ישראל נקט" הנגיד אמיר ירון צילומים: אורן בן חקון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel