Israel Hayom

הדרך אל האושר

- אורי אוזן

העבר של נבחרת ישראל בכדורגל מלא ברגעי אמת שהסתיימו באכזבות. רק פעם אחת, לפני 54 שנים, הנבחרת הצליחה לצלוח רגע אמת משמ עותי ולהעפיל למונדיאל מקסיקו ,'70 אבל גם אז, אם נחטט וננבור בהיסטוריה, מסלול ההגעה היה מאוד נוח בגלל פוליטיקה, יחסים בינלאומיים ופרישות של נבח רות, שאפשרו לשלושת השינים )שפיגלר, שפיגל ושום( לשים את ישראל על מפת הכדורגל.

גם מהעבר הקרוב אין הרבה בשורות טובות, אחרי שלב בתים מאכזב וחלש במוקדמות היורו, ללא משחק אחד ראוי לציון )מח צית אחת טובה בבוקרשט רחוקה מלהספיק(. מצד שני, הנבחרת הרוויחה ביושר את מקומה בשלב הפלייאוף, אחרי שלב בתים מו צלח מאוד בליגת האומות שבו סיימנו כראש בית והקדמנו את איסלנד ואלבניה. האחרונה הע פילה בצורה מרשימה ליורו דרך המוקדמות, כשהיא מקדימה את פולין של רוברט לבנדובסקי.

הדרך ליורו בקיץ עוברת דרך שני משחקי גמר, שלראשון בי ניהם ישראל מגיעה כפייבוריטי­ת. איסלנד, נבחרת שפגשנו פעמיים בליגת האומות וסיימנו עימה בשני המקרים ב ,2:2 נמצאת בצ ניחה חופשית - מקצועית ובעי קר תדמיתית. הנבחרת, שמייצגת מדינה קטנה עם אוכלוסייה של 375 אלף תושבים בלבד, הרימה פרויקט כדורגל מדהים, שהגיע לשיא ביורו 2016 עם העפלה לרבע הגמר, תוך שהיא מדיחה בשמינית הגמר את אנגליה. זה נמשך עם השתתפות מכובדת במונדיאל ,2018 אבל משם הכל החל לקרוס.

האבן הראשונה נפלה ב ,2021 כשהכוכב הגדול של הנבח רת, הקפטן שלה ושחקן אברטון באותה תקופה גילפי סיגורדסון, נחקר בחשד לתקיפות מיניות של ילד. בהמשך שחקנים נוס פים הואשמו בעבירות מין והת גלה שההתאחדות ניסתה להשתיק את הפרשיות. ההסתבכויות הללו גרמו לקהל האיסלנדי להתרחק מהנבחרת, ויחד עם ההתבגרות של דור הזהב והקושי למצוא תחלי פים הנבחרת נמצאת בנפילה. מאז 2021 איסלנד ניצחה במש חקים רשמיים רק את ליכטנשטיין )ארבע פעמים( ובוסניה 0:1) במו קדמות היורו(, והיא מגיעה למפגש נגדנו בהונגריה במצב פחות טוב מזה שהגיעה אליו בליגת האומות לפני שנתיים.

על הקווים של איסלנד עומד אגה הריידה, שאימן בעברו את נבחרות דנמרק ונורבגיה. הריידה משחק במערך סקנדינבי מסורתי של 4:4:2 קווים, כשהנבחרת שלו פגיעה מאוד הגנתית )ספגה בכל משחק תחתיו מלבד נגד ליכטנש טיין(, עם מרכז הגנה איטי וחולשה בעמדת המגן השמאלי.

מנגד, הנבחרת שלנו מגיעה עם חיסרון משמעותי של מנור סולו מון, אבל גם עם אפשרויות להציב הרכב מאוזן וטוב, שיציב את נקו דות הכוח שלנו למול החולשות של איסלנד.

קו ההגנה של חזן מגיע במצב טוב יחסית עם חזרתו של מיגל ויטור למשחק האחרון של הפועל ב"ש בליגה, כשהתקווה הגדולה תהיה שאלי דסה יחזור ליכול תו הטובה בנבחרת, לפני מעב רו לליגה הרוסית. הקפטן, שחזר מפציעה ושיחק 90 דקות בשני הניצחונות האחרונים של דינ מו מוסקבה )מקום 3 בליגה, 2 נקודות מזניט המוליכה(, יהיה מאוד משמעותי לנבחרת, ולא רק מבחינה הגנתית, אלא בעי קר בתמיכה בהתקפה ובשילוב עם ענאן חלאילי.

במרכז השדה לחזן תהיה בחי רה בין מוחמד אבו פאני לנטע לביא, שתי אופציות מצוינות כשדור פרץ ואוסקר גלוך יפתחו לפני אחד מהם. המפתח ההתקפי יהיה באגף הימני - נקודת החול שה של איסלנד והכוח שלנו - שם חזן יצטרך לייצר תבניות התקפה שיאפשרו בידודים לחלאילי, נקו דת היתרון היחסי הבולטת שלנו, ודרך הבידודים הללו לאפשר לערן זהבי למצוא את השטחים הנוחים לו ולהיות הרגל המסיימת של נבחרת ישראל.

יותר ממשחק כדורגל

מעבר לשלל הנושאים המק צועיים מדובר פה במשחק מאוד אמוציונלי. אי אפשר להתנתק מהמצב המורכב והקשה שהמ דינה שלנו נמצאת בו, ובימים אלה כשחיילינו בחזית הלב שלנו שבוי בעזה והתחושות הן שרוב העולם נגדנו. כולי תקווה שהנבחרת שלנו תצליח לווסת בין המוטיבציה העצומה לצרכים המקצועיים ותספק לנו רגע קטן של אושר, שיקרב אותנו לכדי מרחק של 90 דקות מהופעה היסטורית באליפות אירופה.

מעולם לא הגיע לנו להגיע לטורניר גדול כמו עכשיו, ואולי צירוף הנסיבות הזה, השילוב בין מלחמה לספורט, בין הקרע בעם לאחדות סביב הנבחרת, יביא אותנו לארץ המובטחת למרות הקשיים, היעדר הביתיות וההג רלה הלא פשוטה, אם וכאשר נע בור את האיסלנדים.

אסיים בברכת בהצלחה מכל הלב לאלון חזן ולשחקנים - סחפו אותנו ותנו לנו כמה רגעים של אושר. אל אל ישראל!!!

מעולם לא הגיע לנו לעלות לטורניר גדול כמו עכשיו, ואולי צירוף הנסיבות הזה יביא אותנו סוף סוף אל הארץ המובטחת

 ?? ?? אי אפשר להתנתק מהמציאות המורכבת צילומים: אודי ציטיאט
אי אפשר להתנתק מהמציאות המורכבת צילומים: אודי ציטיאט
 ?? ?? זהבי. תן לנו לשמוח
זהבי. תן לנו לשמוח
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel