Israel Hayom

מבחן איסטנבול של ארדואן

הטורקים יצביעו היום בבחירות המקומיות ● אך עיני כל יינשאו לכרך על הבוספורוס: ניצחונו של ראש העיר על המועמד של ארדואן יהפוך אותו ליריב של הנשיא עצמו

- דוד ברון

58 מיליון טורקים ילכו היום לב חור את ראשי הערים והעיירות ברחבי המדינה, אולם את עיקר תשו מת הלב מושך המרוץ לראשות העיר איסטנבול. הסיבה: הוא עשוי להכריע כיצד ייראו מדיניות החוץ והפוליטיקה הטורקית כולה בשנים הקרובות.

אמנם גם שתי הערים הגדולות של טורקיה, איזמיר והבירה אנקרה, נשל טות בידי האופוזיציה, אך לאיסטנבול יש משקל מיוחד. הכרך בן 16 מיליון התושבים אחראי לכמעט 50% מהכנ סות המסים של טורקיה ומייצר כשליש מהתוצר הלאומי.

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה, החל בעצמו את דרכו כראש עיריית איסטנבול ב .1994 אז אמר: "מי ששולט באיסטנבול שולט בטורקיה כולה". למו עמד של ארדואן ומפלגתו "הצדק והפי תוח", מוראט קורום, תהיה משימה קשה: ראש העיר הנוכחי אקרם אימאמאולו (52) כבר ניצח ב 2019 מועמד של ארדואן, וגם הפעם הוא נהנה מיתרון בסקרים.

ניצחון של אימאמאולו, איש המפלגה הקמאליסטית ,CHP יזניק אותו למעמד של כוכב פוליטי, שיהיה מסוגל לאתגר את ארדואן בבחירות לנשיאות ב .2028 בבחירות האחרונות במאי 2023 אימא מאולו נחסם מריצה על ידי בית המש פט - באופן רשמי בגלל עבירות מס, אך לטענת תומכי ראש העיר כמהלך שהנדס ארדואן עצמו לחסימת היריב. נגד ארדואן התייצבה אז קואליציה רבגונית של מפלגות בראשות קמאל קיליצ'דראולו - ונחלה מפלה.

לאימאמאולו יש בעיה נוספת: 90% מהתקשורת נשלטת בידי הממשלה. "השיח נצבע באופן שנוח לארדואן, ומקשה על האופוזיציה להעביר מס רים", אמר ל CNBC האקאן אקבס, יועץ בחברה לייעוץ עסקים אסטרטגי.

השפעה כלל טורקית

מבחינת ארדואן, הבחירות באיסטנבול יכריעו כיצד ייראו שנות נשיאותו הבאות. סונר צ'גפטאי, ראש התוכנית לחקר טורקיה במכון וושינגטון, סבור כי ניצחון של אימאמאולו יאותת לא רדואן כי קם לו מתחרה רציני. במקרה כזה, מעריך צ'גפטאי, "ארדואן עשוי להתחיל דיון על חוקה חדשה, שתכ לול תיקון בדבר 'ערכי משפחה' והגדרת הנישואים כמוסד הקיים בין גבר לאישה בלבד", כתב צ'גפטאי בניתוח האחרון שלו. "החוקה החדשה עלולה גם להנ מיך את הרף הנדרש לזכייה אל מתחת ל 40% כדי להקל על ארדואן )לזכות ללא סיבוב שני(. הוא גם יוכל להק צין את השיח סביב עזה והקשרים עם ארה"ב". מנגד, ניצחון של קורום יאותת לארדואן כי למעשה לא נותרו לו ירי בים רציניים. "במקרה כזה, ארדואן ינתב כנראה את הפוליטיקה שלו לכיוון אחר ויתחיל לבנות את מורשתו. הוא רוצה להיזכר כמדינאי אהוב, לא כמי שעורר מחלוקות, ולכן סביר שיאיר פנים לק בוצות שהסית נגדן כמו מצביעי השמאל והחילונים, ואף יפנה למהלך התפייסות עם הקהילה הכורדית".

התוצאות הראשונות צפויות להתחיל לזרום ב .22:00

 ?? ?? אימאמאולו )מימין( מול ארדואן וקורום צילומים: רויטרס
אימאמאולו )מימין( מול ארדואן וקורום צילומים: רויטרס
 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel