Israel Hayom

כשליש מהמפונים סבלו מהידרדרות במצבם הבריאותי

מסקר שערכה מכבי שירותי בריאות עולה כי כמחצית מהמפונים דיווחו שהם זקוקים לסיוע נפשי ● מיקי ארד, מפונה מהדרום: "מכירה אנשים מבוגרים שלא עמדו בלחץ ונפטרו בגלל העומס והסטרס"

- מיטל יסעור בית-אור

המחיר הנפשי והבריאותי של המלחמה: כשליש מהתושבים שפונו מבתיהם בדרום ובצפון מד ווחים על שינוי לרעה במצבם הב ריאותי. כמעט מחצית מדווחים שהם זקוקים לסיוע נפשי וכן מדווחים על ויתור על בדיקות או תורים, עלייה בצ ריכת כדורי הרגעה, ירידה באיכות השינה ואף חזרה לעישון בקרב מי שנגמלו. כך עולה מסקר שנערך במכבי שירותי בריאות בקרב מפונים.

כשליש מהמפונים דיווחו על שינוי לרעה במצבם הבריאותי. 59% תופסים אותו כבינוני או גרוע כיום, לעומת 42% בלבד טרם פרוץ המלחמה. 76% מהמפו נים שהיה להם תור לרופא או לבדיקה רפואית שנקבעו מראש, דחו את התור או ויתרו עליו.

על פי הסקר, 38% מהמפונים דיווחו כי מצבם הנפשי בינוני או גרוע, בעוד רק 13% מהם דיווחו שחשו כך לפני המ לחמה. כשליש מהמפונים דיווחו שהם מוטרדים מבעיות רגשיות כל הזמן או לעיתים קרובות. כמו כן, 45% מהמפו נים מרגישים שהם זקוקים לסיוע נפשי מאיש מקצוע. 70% ממי שפנו בנושא זה מטופלים כיום, ו 22% מרגישים שהם זקוקים לסיוע - אך לא פנו לקבלו.

תרופות נגד דיכאון

מפרוץ המלחמה חלה עלייה של 45% במספר המפונים שמעידים כי הם נוט לים תרופות לטיפול במצבי דיכאון או חרדה )במרשם או ללא מרשם(, ו 67% מהמפונים דיווחו כי חלה ירידה באיכות השינה שלהם. בקרב המעשנים או המ עשנים לשעבר 43% דיווחו שבעקבות המלחמה הגבירו את תדירות העישון או חזרו לעשן.

אוכלוסיית המחקר כללה אנשים שנאלצו להתפנות מבתיהם לתקופה של שבועיים לפחות, ו 90% מהם פונו לתקופה של יותר מחודש ימים. הסקר כלל יותר מ 300 מרואיינים שפונו מב תיהם בדרום הארץ ובצפונה, ונערך בפברואר .2024

ראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, ד"ר ערן רוטמן: "ניכרת היד רדרות בבריאותם הפיזית והנפשית של המפונים. מכבי עומדת לצד התושבים המפונים מפרוץ המלחמה, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי, בכל מקום שבו הם נמצאים".

טלי פורן, שהתפנתה יחד עם בנה מקיבוץ מלכיה לקיבוץ חולתה: "אישית קניתי תרופות הרגעה שיהיו לי אבל לא השתמשתי בהן. אני כן סובלת משינה לא טובה. אני חושבת שיש הרעה בעיקר בגיל השלישי. אני רואה אצל ההורים שלי שפונו מעוטף עזה למלון בצפון שכן היתה הרעה במצבם".

מיקי ארד, בעלת קליניקה לדיקור מקיבוץ מגן, שפונתה יחד עם הקהילה לים המלח, מסכימה: "יש לנו כמה חב רים מבוגרים שמצבם הבריאותי לא היה טוב מלכתחילה והם נפטרו בגלל העומס והסטרס".

ראש חטיבת הבריאות במכבי שירותי בריאות, ד"ר ערן רוטמן: "ניכרת הידרדרות בבריאותם הפיזית והנפשית של המפונים. מכבי עומדת לצד התושבים המפונים מפרוץ המלחמה"

 ?? ?? ד"ר ערן רוטמן צילום: אורן כהן
ד"ר ערן רוטמן צילום: אורן כהן
 ?? ?? "שינה לא טובה". טלי פורן
"שינה לא טובה". טלי פורן
 ?? ?? מפונים עוברים לבית מלון צילום: באדיבות רשת פתאל
מפונים עוברים לבית מלון צילום: באדיבות רשת פתאל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel