Israel Hayom

טראמפ: הפסקת היריון? כל מדינה תחליט לעצמה

המועמד הרפובליקני לנשיאות התייחס לראשונה לאחת הסוגיות הטעונות במרוץ: "יש שוני רב בין המדינות שלנו, אבל בסופו של דבר הבחירה נמצאת בידי העם" ● סירב לתמוך באיסור פדרלי גורף: "צריך גם לנצח בבחירות"

- דוד ברון

אחרי חודשים ארוכים של איתותים סותרים, המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ הציג את עמדתו ביחס לאחת מהסוגיות הטעונות ביותר בבחירות הקרובות: הפסקת היריון. בתמצית: לדעתו של הנשיא לשעבר, ההחלטה צריכה להישאר בידי כל מדינה ומדינה, למעט במקרים חריגים.

רקע קצר: ביוני 2022 ביטל ביהמ"ש העליון האמריקני את ההח לטה ההיסטורית בתיק רו נגד וייד, שהקנתה לנשים בארה"ב זכות חו קתית להפסיק את ההיריון עד הש בוע ה .24 עם ביטול ההחלטה חזרה הסוגיה לבתי המחוקקים של כל מדינה בארה"ב, וגררה עימה גל של איסורים. נכון להיום, ב 14 מדינות בארה"ב ההפלות אסורות כליל, ו 11 נוספות צמצמו את טווח הזמן שב מהלכו אפשר להפסיק את ההיריון.

"עמדתי היא שהמדינות יקבעו )את דרכן( בהצבעה או בחקיקה, או בשתיהן", אמר טראמפ בנאום מוק לט. "ותהיה החלטתם אשר תהיה, זה יהיה החוק באותה המדינה. יש שוני רב בין המדינות. רבות יתירו מספר שבועות שונה )לקבלת היתר לבי צוע ההפלה( ויהיו שמרניות יותר מאחרות, וזו הדרך שבה הדברים יקרו. בסופו של דבר, הדבר תלוי ברצון העם".

בה בעת, טראמפ הבהיר כי הוא תומך בהפסקות היריון במקרים של אונס, גילוי עריות וסיכון לחיי האם - לא החרגות שמקובלות על כל תומכיו.

ככלל, טראמפ ניסה להלך בין הטיפות. למשל, הוא הזכיר ששופטים שהוא מינה לעליון הובילו לביטול הזכות החוקתית, וקירבו את המצב לזה הרצוי מצד קבוצות שמרניות. עם זאת, למגינת ליבם של הש מרנים, הוא סירב לתמוך באיסור

פדרלי גורף להפסיק היריון מעבר לשבוע ה ,15 אף שהתייחס באופן חיובי לרעיון בעבר. "הצביעו בנושא כרצונכם, אבל זכרו שצריך גם לנצח בבחירות כדי להציל את אומתנו, שנמצאת בדעיכה", נימק - והתכוון לכך שעמדה שמרנית מדי תשמש כלי בידי הדמוקרטים. תזכורת: בי טול הזכות להפלה ביוני 2022 עלה לרפובליקני­ם בבחירות האמצע.

במהלך הנאום נרשם גם רגע משונה, כשטראמפ טען ללא כל בסיס שהדמוקרטים "רוצים להוציא תינוקות להורג".

"אנחנו מאוכזבים עמוקות מעמ דת הנשיא טראמפ", אמרה בתגובה לנאום מרג'ורי דננפלסר, נשיאת אחד מהארגונים הבולטים של מת נגדי ההפלות. "ילדים שטרם נולדו ואימותיהם ראויים להגנות לאומיות מפני הברוטאליות של תעשיית ההפלות. החזרת הדיון למדינות מוותרת על הפולמוס הלאומי לטו בת הדמוקרטים".

הרוב תומכים בהיתר

סקר KFF שנערך בחודש שעבר מצא כי 55% מכלל האמריקנים תומ כים בהיתר גורף לבצע הפלות, לעו מת 19% שדורשים איסור גורף )השאר לא מעוניינים בהתערבות הממשל הפדרלי(. בקרב הדמוקרטים, שיעור התומכים בהיתר עומד על ,77% בעוד 7% תומכים באיסור גורף ו 25% באי התערבות הממשל. בקרב הרפובלי קנים, 26% תומכים בהיתר מוחלט, 36% תומכים באיסור מוחלט ו 37% לא מעוניינים בהתערבות וושינגטון. בקרב המצביעים העצמאיים, השיעו רים הם ‪18% ,58%‬ ו ,24% בהתאמה.

הפסקת ההיריון היא הנושא החשוב ביותר עבור 12% מכלל בעלי זכות הבחירה. הקבוצות שמעניקות לנושא משקל רב במיוחד הן נשים שחורות (28%) ונשים דמוקרטיות .(22%)

 ?? ?? "תלוי ברצון העם". טראמפ
"תלוי ברצון העם". טראמפ
 ?? ?? מפגינות בארה"ב דורשות לאפשר הפלות
מפגינות בארה"ב דורשות לאפשר הפלות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel