Berita Harian

Selena Gomez terima buah pinggang rakan baik

Penyanyi pop jalani rawatan terbaru lawan penyakit lupus

-

Selena Gomez baru-baru ini mendedahka­n beliau menjalani pembedahan transplan buah pinggang dalam rawatan terbaru untuk penyakit lupus dideritain­ya dengan aktres Francia Raisa menjadi penyumbang organ berkenaan.

Penyanyi pop yang paling ramai pengikut di Instagram itu menghantar gambarnya bersama Raisa memegang tangan dari katil hospital kepada 126 juta pengikutny­a.

Satu lagi gambar menunjukka­n parut besar pada bahagian perutnya.

Gomez, yang mengeluark­an beberapa single terbaharu termasuk Bad Liar mengakui, peminat tertanya-tanya mengapa beliau tidak banyak muncul di khalayak ramai untuk mempromosi lagunya.

Kongsi dengan peminat

“Saya mendapat tahu saya perlu melakukan pembedahan pemindahan buah pinggang berikutan penyakit lupus dan kini menjalani rawatan pemulihan. Ia adalah apa yang saya perlu lakukan untuk kesihatan menyeluruh saya.

“Secara jujurnya, saya akan berkongsi bersama anda perjalanan saya selama beberapa bulan ini,” tulis penyanyi itu.

Beliau juga mengucapka­n terima kasih kepada Raisa, terkenal dalam siri

dan filem komedi kumpulan penyorak,

Nothing. Selain itu kepada doktor, keluarga, rakan serta kakitangan perubatan atas penjagaan mereka.

“Tiada kata-kata mampu menggambar­kan bagaimana saya harus mengucapka­n terima kasih kepada rakan saya yang paling cantik, Francia Raisa.

“Beliau memberi saya hadiah tidak ternilai dan pengorbana­n dengan mendermaka­n buah pinggangny­a kepada saya. Saya amat bersyukur. Saya sayangkan anda,” tulis Gomez.

Bekas bintang kanak-kanak berusia 25 tahun itu mendedahka­n pada 2015, beliau didiagnosi­s dengan lupus, penyakit kronik di mana sistem imun tubuh memusnahka­n tisu yang sihat.

Penyanyi itu secara rahsia menjalani rawatan kemoterapi dan tahun lalu memendekka­n jelajah dunianya, mengatakan beliau memerlukan masa menangani kesan lupus termasuk keresahan, serangan panik dan kemurungan.

Luahan menyentuh hati

Di Instagram, beliau berkata, penyakit itu masih menarik salah faham dan menggalakk­an peminat mengunjung­i laman web Lupus Research Alliance.

Sementara itu, ibu Gomez, Mandy Teefey turut berkongsi pengalaman dilalui anak perempuann­ya dalam tulisan menyentuh hati di Instagram.

“Sebagai seorang ibu, saya tidak berdaya, takut dan apa yang saya boleh lakukan adalah berdoa untuk kedua-dua mereka, keluarga Francia yang baik hati,” katanya.

 ??  ?? Gomez (kanan) berkongsi gambar memegang tangan Raisa dari katil hospital kepada 126 juta pengikutny­a di laman sosial Instagram, baru-baru ini.
Gomez (kanan) berkongsi gambar memegang tangan Raisa dari katil hospital kepada 126 juta pengikutny­a di laman sosial Instagram, baru-baru ini.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia