Berita Harian

Scuderia minat Honda

Bakal babit enjin baharu bagi musim depan

-

Ketua pasukan Formula Satu (F1) Scuderia Toro Rosso, Franz Tost berkata pasukannya akan menimbangk­an sebarang permintaan untuk bekerjasam­a dengan Honda membabitka­n enjin baharu yang mungkin mempunyai kaitan dengan senarai pemandunya bagi kalendar 2018.

Minggu lalu di Singapura, Toro Rosso mengesahka­n yang mereka mungkin mempunyai hubungan dengan Honda bermula tahun depan selain kehilangan pelumba utama, Carlos Sainz Jr yang menyertai Renault musim depan.

Pasukan itu kini membariska­n Sainz dengan Daniil Kvyat tatkala pemandu muda Red Bull, Pierre Gasly berada dalam senarai menunggu selain mungkin menimbangk­an untuk menerima minat daripada pihak luar - termasuk Honda - sebelum memperkuku­hkan barisan pelumbanya bagi tahun depan.

Dua pelumba

“Buat masa ini, kami mempunyai dua pelumba yang berjaya dan kompetitif, Daniil Kvyat dan Carlos Sainz dan saya rasa mereka akan menamatkan musim ini dengan kami,” kata Tost.

“Mengenai pemandu tahun depan, Red Bull akan menentukan siapakah yang akan memandu bersama kami dan sudah tentu kami akan mengambil pertimbang­an untuk sebarang kerjasama daripada rakan kerjasama kami.”

Honda banyak membantu karier pelumba Formula 2, Nobuharu Matsushita, dengan remaja Jepun itu mengambil bahagian dalam program remaja Mclaren sejak tiga tahun lalu.

Matsushita dikaitkan dengan Toro Rosso untuk tahun 2018, namun ketika ini kekurangan 36 mata daripada jumlah dibenarkan untuk Lesen Super FIA dan tampak tidak dapat melengkapk­an 40 mata yang ditetapkan sehingga musim F2 2017 melabuhkan tirainya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia