Berita Harian

CJ WOW SHOP

Bakal cecah sejuta pelanggan

-

Expedia Group Inc membeli baki 25 peratus kepentinga­n Airasia Group Bhd di dalam AAE Travel Pte Ltd, sebuah usaha sama yang ditubuhkan oleh keduadua firma itu pada Mac 2011.

Expedia Group memegang 75 peratus kepentinga­n ekuiti AAE Travel sejak 2015.

Urus niaga membabitka­n pertimbang­an tunai AS$60 juta (RM245.6 juta), untuk membeli domain nama Airasiago.com dan aset berkaitan daripada AAE Travel.

Airasiago.com, yang menawarkan produk perjalanan lengkap, termasuk penerbanga­n dan pakej hotel Airasia dengan menampilka­n kandungan pelanconga­n Expedia, akan terus dikendalik­an oleh Expedia.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes, berkata Expedia menjadi rakan kongsi yang hebat dan berharap dapat terus bekerjasam­a dengan baik pada masa akan datang, khususnya mengenai pengedaran penerbanga­n Airasia serantau dan global.

Bangunkan produk lain

“Jualan ini mewakili pelupusan terakhir pelaburan bukan teras kami daripada usaha sama sebelum ini. Hasil ini akan digunakan untuk membangunk­an produk lain kami seperti Bigpay, Travel 360, Redbox Logistics dan Ourshop,” katanya.

Sementara itu, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Expedia, Mark Okerstrom, berkata Airasia yang menjadi rakan kongsinya selama tujuh tahun yang lalu, membantu menjadikan Expedia sebagai platform pelanconga­n yang kukuh dan relevan di Asia.

“Pemilikan penuh dalam AAE mencermink­an keyakinan kami terhadap potensi besar dalam pasaran perjalanan Asia bernilai lebih AS$485 bilion.

“Urus niaga ini membuka peluang integrasi yang lebih baik bagi perniagaan kami di Expedia Asia ke dalam platform perjalanan global utama kami, yang memberikan keyakinan lebih besar terhadap keupayaan memanfaatk­an potensi pertumbuha­n yang besar mewakili Asia,” katanya.

Jualan ini mewakili pelupusan terakhir pelaburan bukan teras kami daripada usaha sama sebelum ini. Hasil ini akan digunakan untuk membangunk­an produk lain kami seperti Bigpay, Travel 360, Redbox Logistics dan Ourshop” Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Airasia

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia