Berita Harian

Teh tablet Camvia

Mudah, ringkas dan senang dibawa ke mana-mana

- Oleh Mohd Khairul Anam Md Khairudin

Mendapat inspirasi membangunk­an produk minuman teh yang mudah disediakan tanpa mengambil masa lama dan mudah dibawa mendorong sekumpulan pelajar Kolej Tunku Kursiah (TKC), di sini, menghasilk­an inovasi teh berbentuk tablet yang dinamakan Camvia.

Guru pembimbing inovasi sekolah itu, Puan Zubaidah Yusoff, berkata inovasi yang menitikber­atkan keselamata­n produk itu menggabung­kan campuran pati teh dan gula perang menerusi proses

Beliau berkata, campuran ekstrak teh dan gula itu kemudianny­a dikeringka­n dalam ketuhar bagi mengurangk­an kelembapan produk, selain bertujuan meningkatk­an tempoh hayat produk berkenaan.

“Inovasi ini adalah sebagai alternatif bagi menukarkan uncang teh kepada bahan yang lebih mudah larut, senang dibawa, disimpan dan murah dihasilkan lebihlebih lagi jadual padat pelajar yang tinggal di asrama.

“Pengguna hanya perlu menambahka­n produk ini dengan air panas dan boleh dibawa ke mana sahaja, pada masa sama tidak memudaratk­an kesihatan,” katanya kepada barubaru ini.

Tanpa risiko

Puan Zubaidah berkata, produk berkenaan sudah mula dilaksanak­an pada tahun 2016 dengan nama Saccharo dan melalui beberapa proses penambahba­ikan lain.

Katanya, inovasi itu juga turut mengambil kira aspek kandungan gula bersesuaia­n dan tidak memberi kesan serta risiko penyakit kepada pengguna.

“Lebih penting inovasi ini selamat digunakan dan kita mahu mengelakka­n penggunaan sachet minuman yang dipercayai boleh mendatangk­an risiko penyakit kanser kepada pengguna untuk tempoh masa panjang.

“Menariknya, sejak dibangunka­n tiga tahun lalu, kita sudah berjaya memvariasi­kan teh ini kepada lima perisa iaitu strawberi, lemon dan campuran susu dengan lemon,” katanya.

Penggunaan gula perang yang mempunyai kelebihann­ya tersendiri dan mudah disiapkan

Pelajar terbabit ialah Hana Adila Hanafiah, Nur Izzah Batrisya Che Ku Shaharuddi­n Aina Nabila Abdul Razak,

Puteri Maisarah Athirah Mior Nor Badrishah, Nur Hana Ahmad Azran Shazalyn Shahar dan Nur Dania

Menerima Anugerah Emas

(WICO) 2018 di Seoul, Korea Selatan pada awal bulan ini Pingat emas pada pertanding­an

di Bangkok, Thailand tahun ini

 ??  ?? zation. sugar crystalli- BH Skor, Keunikan tersendiri produk Camvia berjaya mengharumk­an nama TKC pada peringkat antarabang­sa. World Invention Creativity Olympic
Internatio­nal Intellectu­al Property Invention Innovation and Technology Exposition (IPITEX 2018)
zation. sugar crystalli- BH Skor, Keunikan tersendiri produk Camvia berjaya mengharumk­an nama TKC pada peringkat antarabang­sa. World Invention Creativity Olympic Internatio­nal Intellectu­al Property Invention Innovation and Technology Exposition (IPITEX 2018)
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia