Berita Harian

Bawa tarian Malaysia ke luar negara

-

Bangi:

Kumpulan Citra Jentayu sentiasa memberikan aksi bertenaga apabila membuat persembaha­n sehingga berjaya memukau hati penonton.

Mendapat bimbingan jurulatih utama yang juga Ketua ETOS Kebudayaan Tarian Sekolah Kebangsaan (SK) Jalan 3, Sekolah Berprestas­i Tinggi, Puan Fadhilah Ab Hamid, kumpulan tarian itu berjaya bertanding dan membuat persembaha­n hingga ke pentas antarabang­sa.

Guru Besarnya, Puan Rozita Ahmad, berkata pencapaian itu menjadikan nama kumpulan itu sentiasa menjadi sebutan kerana terus memberi saingan sengit dalam pertanding­an atau festival yang disertai.

“Kumpulan Citra Jentayu yang bernaung di bawah ETOS Rentak Budaya ditubuhkan pada tahun 2013 dengan nama asalnya, Rampai Budaya.

“Pada tahun 2015, nama kumpulan ini ditukar kepada Citra Jentayu bagi memberi nafas baharu kepada visi dan misi pasukan memburu kejayaan pada peringkat daerah hingga antarabang­sa,” katanya ketika ditemui, barubaru ini.

Harumkan nama negara

Kumpulan Citra Jentayu mengharumk­an nama

2018 bagi kategori Pertanding­an Tarian Etnik Kreatif dan Tradisiona­l.

Pencapaian itu tidak terhenti di situ kerana kumpulan terbabit terus melebarkan sayap menerusi beberapa penyertaan penarinya pada Festival Kesenian Kanakkanak seperti

di Kocaeli, Turki dan London, barubaru ini. Mengulas lanjut, Puan Rozita berkata, pihaknya

 ??  ??
 ??  ?? Kebudayaan Tarian menjadi satu daripada kebitaraan SK Jalan 3, Sekolah Berprestas­i Tinggi.
Kebudayaan Tarian menjadi satu daripada kebitaraan SK Jalan 3, Sekolah Berprestas­i Tinggi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia