Berita Harian

‘Nasib baik cucu tak tengok televisyen’

-

Kuching: “Jika cucu saya masih menonton televisyen, mungkin malapetaka menimpa keluarga kami,“kata Sahariman Jumpot, pemilik rumah di Kampung Segedup, Batu Kawa, di sini, yang roboh dirempuh kereta, petang kelmarin.

Sahariman, 52, berkata sebelum kejadian kira-kira jam 4 petang itu, cucunya Haikal Fauzi, 11, berada di ruang menonton televisyen yang dirempuh kereta Honda CRV itu.

Beliau berkata, cucunya memang setiap petang menonton televisyen sebaik balik dari sekolah.

“Syukurlah, dia keluar ketika itu. Sebelum itu, memang dia ada di depan televisyen dan gelas air minumannya pun masih berada di situ,” katanya.

Sahariman berkata, ketika itu beliau tidur di bilik tidurnya yang bersebelah­an ruang televisyen itu.

“Saya terjaga apabila terdengar dentuman dan rumah pula bergegar. Pada masa sama, tangan saya terkena serpihan konkrit dinding bilik tidur saya yang pecah.

“Dalam keadaan terpingapi­nga, saya keluar dan hampir pengsan apabila melihat kereta berada di dalam rumah saya,” katanya.

Mencari cucu

Kakitangan Lembaga Air Kuching itu berkata, sebaik menyedari rumahnya dirempuh kereta itu, beliau terus mencari cucunya.

“Saya lega cucu tiada di sana dan saya juga mencari isteri dan anak yang lain. Nasib baiklah ketika kejadian isteri dan anak lelaki saya berada di dapur manakala anak gadis saya sedang belajar memandu manakala dua lagi bersekolah,” katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkua­saan Trafik Sarawak, Superinten­dan Alexson Naga Chabu, berkata kesilapan wanita berusia 53 tahun itu menekan pedal minyak, ketika membuat pusingan U di hadapan rumah terbabit dikenal pasti punca kejadian.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia