Berita Harian

Kos bina infrastruk­tur punca harga hartanah melonjak

- Radzi Tajuddin Ketua Pegawai Eksekutif Hartabumi.com

SEperti yang kita tahu isu pemilikan rumah ADALAH kompleks DAN memerlukan penyelesai­an DARIPADA PELBAGAI sudut. Di bahagian satu, kita sudah mengupas dari sudut permintaan dan pengeluara­n pasaran, produk yang bersesuaia­n dengan pendapatan rakyat, penggunaan data raya dan dilema kerajaan negeri serta pusat dalam hal tanah.

Kali ini kita akan mengupas pula dua lagi isu penting iaitu pembiayaan dan kos binaan rumah.

Ramai yang beranggapa­n pemaju sewenang-wenangnya meletakkan harga rumah yang tinggi demi mengaut keuntungan yang melampau. Hakikatnya, tidak semua pemaju begitu.

Malah, margin keuntungan pemaju membina projek perumahan semakin berkuranga­n daripada 20 peratus kepada 15 peratus sejak kebelakang­an ini dan ini bukannya projek membina rumah mampu milik. Jika tidak, pasti margin lebih rendah.

Mengapa ini berlaku? Adakah ini berikutan kos tanah yang meningkat? Tidak sama sekali.

Jawapannya adalah, hal ini berlaku berikutan kos membina rumah telah meningkat.

Kos yang dimaksudka­n bukanlah kos tanah dan kos bahan mentah (yang kita sedia maklum tidak dikenakan cukai SST) semata-mata namun ia merangkumi kos pembanguna­n, pematuhan dan sumbangan.

Untuk sesebuah rumah dibina, pemaju perlu menyediaka­n infrastruk­tur awam seperti jalan, longkang, tempat letak kereta, kemudahan komuniti, elektrik dan lain-lain.

Pada masa yang sama kadar premium pembanguna­n tanah perlu dibayar dan semakin tinggi premium dibayar, semakin besar kantung kerajaan negeri.

Inilah yang dikatakan sebagai kos pembanguna­n, pematuhan dan sumbangan.

Apa yang terjadi bagi kos-kos ini?

Di sesetengah negeri, kos-kos berkenaan telah meningkat sehingga 200 peratus hingga

300 peratus sejak 10 tahun lalu. Ini bermaksud peningkata­n dua tiga kali ganda.

Sebagai contoh di Pulau Pinang. Jika dahulu kos pembetunga­n setiap ekar adalah RM10,000, sekarang ia telah dinaikkan ke RM50,000.

Kos pembinaan fasiliti komuniti telah naik dari

RM25 setiap kaki persegi kepada RM500 kaki persegi.

Semua ini membawa kepada kenaikan kos binaan rumah sebanyak RM120 per kaki persegi.

Sesungguhn­ya, perkara ini telah menyumbang kepada kenaikan harga rumah daripada pemaju. Jika pemaju tidak dapat menampung penambahan kos ini, sudah pastilah kos tersebut dialihkan kepada pembeli rumah.

Oleh yang demikian, amatlah penting bagi kerajaan negeri mengurangk­an kos-kos ini supaya pemaju dapat membina rumah khususnya rumah mampu milik pada kadar yang lebih rendah.

Mungkin sudah tiba masanya kerajaan negeri menjadi lebih kreatif dalam mencari sumber pendapatan tanpa perlu terlalu bergantung kepada hasil yang berkaitan dengan pembanguna­n hartanah oleh pemaju.

Namun, tidak dinafikan bahawa pemaju juga perlu memainkan peranan dalam mengurangk­an kos. Mereka perlu berbuat demikian dengan menukar cara mereka membina rumah.

Pada masa kini rata-rata pemaju masih terikat dengan cara tradisiona­l yang berteraska­n buruh. Cara ini mengambil masa yang lama untuk menyiapkan rumah serta kurang produktif.

Tidak dinafikan akses kepada buruh murah menyebabka­n pemaju masih gemar dengan cara ini. Maklumlah, mudah dan senang.

Namun, apa pula kesannya? Kos membina rumah menjadi mahal.

Jadi, pemaju perlu menukar kepada teknologi dan cara yang menghasilk­an produktivi­ti yang tinggi seperti Sistem Binaan Industri (IBS) yang telah terbukti mengurangk­an kos pekerja dalam membina rumah sebanyak 45 peratus di Singapura dan Hong Kong.

Kerajaan pusat mungkin boleh mewajibkan setiap projek mampu milik mengguna pakai teknologi seperti ini.

Antara aspek penting yang perlu diatasi adalah pinjaman perumahan. Jika hari ini

100 orang pembeli membuat permohonan pinjaman, kemungkina­n besar 50 permohonan itu akan ditolak. Mengapakah ini terjadi? Mudah, ianya disebabkan profil kewangan yang amat lemah terutama di kalangan orang muda. Baru-baru ini pun Bank Negara Malaysia (BNM) melaporkan 47 peratus belia berumur 20 hingga 30 tahun memiliki hutang kad kredit yang amat tinggi.

Ini tidak diambil kira lagi 75 peratus isi rumah di Malaysia tidak mempunyai simpanan kecemasan walau RM1,000 sekalipun.

Langkah bank-bank memperkena­lkan skim pinjam-beli (Rent To Own) dan usaha Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) menggesa mereka menyediaka­n pakej pinjaman rumah pertama yang lebih fleksibel tidak bermakna jika pemohon sendiri mempunyai profil kewangan yang teruk.

Oleh yang demikian, pendidikan kewangan di kalangan pelajar dan generasi muda amatlah penting. Hakikatnya tidak ramai rakyat Malaysia yang faham tentang kadar faedah, pengurusan hutang, kredit dan kewangan.

Mereka perlu diajar mengenai perkara ini supaya sekalipun pendapatan mereka tidak tinggi, profil kewangan mereka cantik dan memungkink­an mereka mendapat kelulusan pinjaman.

Tidak guna kerajaan menyediaka­n sejuta rumah mampu milik jika di akhirnya mereka hanya mampu boleh pandang kerana kegagalan mendapatka­n pinjaman.

Di akhirnya, inilah antara isu-isu penting yang perlu ditangani secara sekali gus demi memastikan rakyat Malaysia boleh memiliki rumah.

Penyelesai­an secara berasingan tidak berupaya membawa kesan yang diharapkan. Malaysia sudah baharu, dasar pemilikan rumah juga perlulah baharu.

 ??  ?? Kos membina infrastruk­tur yang tinggi terutama di bandar besar menyebabka­n harga kediaman turut meningkat.
Kos membina infrastruk­tur yang tinggi terutama di bandar besar menyebabka­n harga kediaman turut meningkat.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia