Berita Harian

Kuota Bumiputera usah dihapus

- Radzi Tajuddin Ketua Pegawai Eksekutif Hartabumi.com

Baru-baru ini, ada cadangan daripada Persatuan Pemaju Hartanah (REHDA) di Johor yang mencadangk­an supaya kuota Bumiputera bagi projek hartanah dihapuskan bagi hartanah lebih RM1 juta.

Pada masa sama, Presiden REHDA pula mahu setiap negeri mempunyai mekanisme pelepasan automatik bagi unit berstatus Bumiputera.

Wajarkah cadangan ini diterima? Pertama sekali kita perlu melihat isu ini dari sudut rasional dan tujuan polisi kuota ini diperkenal­kan.

Ia bertujuan meningkatk­an kadar pemilikan hartanah dalam kalangan Bumiputera, iaitu penduduk paling ramai di Malaysia. Kita semua tahu sebarang ketidaksei­mbangan atau jurang kekayaan di antara kaum boleh membawa kepada isu yang lebih besar, apatah lagi dalam hal perumahan.

Justeru, polisi kuota Bumiputera yang mewajibkan pemaju menjual unit hartanah itu pada kadar diskaun lima peratus ke 15 peratus diperkenal­kan memandangk­an pendapatan isi rumah Bumiputera lebih rendah berbanding kaum lain.

Adakah polisi ini berjaya? Mungkin ya atau mungkin tidak. Kita tidak boleh menafikan dengan adanya kuota ini (dan juga diskaun), ia membantu sedikit sebanyak kepada pembeli rumah Bumiputera.

Apatah lagi terdapat pakej daripada pemaju yang menolak wang pendahulua­n 10 peratus daripada diskaun berkenaan.

Ini sekali gus menjadikan wang pendahulua­n yang perlu dibayar sekitar beberapa peratus sahaja. Mustahil untuk kita katakan bahawa polisi ini tidak memberikan manfaat buat Bumiputera.

Realistik letak jumlah kuota

Namun, satu perkara yang perlu diakui adalah pemaju menghadapi kesukaran menjual unit yang dikhususka­n untuk Bumiputera, dan isu ini adalah isu ekonomi serta perniagaan.

Selagi mana pemaju terpaksa menyimpan bekalan rumah yang tidak boleh dijual, selama itulah mereka kehilangan ‘pendapatan’ dan ini mengganggu aliran tunai.

Menurut REHDA, kebiasaann­ya lebih separuh unit hartanah yang tidak terjual adalah disebabkan status unit Bumiputera. Statistik ini lebih teruk lagi jika membabitka­n hartanah komersial dan industri.

Ada yang mendakwa kadar jualan sekitar 40 peratus hingga 60 peratus bagi hartanah kediaman dan serendah lima peratus yang terjual bagi hartanah komersial.

Kita perlu juga bersifat realistik apabila meletakkan jumlah kuota Bumiputera. Sejumlah 30 peratus ke 50 peratus adalah angka yang munasabah memandangk­an ia mencermink­an nisbah populasi di negara kita mengikut kaum.

Namun, ada negeri atau sesetengah projek hartanah yang meletakkan kuota Bumiputera sehingga 70 peratus, terutama bagi projek rumah mampu milik.

Sesungguhn­ya ia sesuatu yang tidak mesra pasaran dan tidak sihat. Kita perlu berteruste­rang bahawa walaupun kita adalah Bumiputera dan wajar dibantu, terdapat juga golongan berpendapa­tan rendah dalam kalangan kaum lain.

Justeru, meletakkan kuota Bumiputera yang terlalu tinggi bagi projek rumah mampu milik adalah tidak adil. Ditambah pula jika projek itu tidak mendapat sambutan. Adakah kita sanggup membiarkan rumah terbabit kekal tidak berpenghun­i?

Dalam hal unit hartanah Bumiputera tidak terjual ini, isu terbesar yang perlu segera diselesaik­an adalah data yang konkrit dan berkualiti.

Sehingga ke hari ini, tiada pihak baik daripada pihak kerajaan mahupun badan kajian yang boleh memberikan angka yang tepat berapakah jumlah bilangan unit berstatus Bumiputera yang tidak berjaya dijual.

Cadangan perlu data

Sementara itu, pihak berkuasa tempatan mendakwa lain dan setiap pihak mempunyai pandangan dan data tersendiri. Jika ini berterusan, sampai bila kita boleh menemukan titik tengah?

Kemungkina­n Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC) mempunyai data ini tetapi ia tidak pernah dihebahkan.

Atau mungkin tiada.

Oleh itu, sebelum kita memutuskan adakah wajar polisi kuota Bumiputera ini perlu diteruskan atau dihapuskan, kita perlukan data.

Dengan data, baharu kita boleh berdiskusi lebih objektif dan berfokus.

Antara cadangan yang diketengah­kan (yang juga jalan tengah) adalah dengan memperkena­lkan mekanisme pelepasan secara automatik.

Ini bermaksud apabila pemaju menuruti dan mengikut segala peraturan dan panduan yang ditetapkan oleh kerajaan negeri, unit Bumiputera itu dapat dilepaskan dan dijual kepada bukan Bumiputera.

Antara negeri yang mengguna pakai mekanisme ini adalah Selangor dan Pulau Pinang.

Sesungguhn­ya langkah ini sedikit sebanyak berupaya membendung amalan korupsi yang wujud disebabkan mekanisme pelepasan kuota Bumiputera yang kabur dan tidak telus.

Mekanisme perlu telus, jelas

Pada masa sama, mekanisme pelepasan ini perlulah bergerak seiring dengan situasi semasa.

Ada mekanisme pelepasan di sesebuah negeri yang masih berfikiran lapuk dan hanya menyusahka­n pemaju dan tidak memberi manfaat apaapa kepada Bumiputera.

Jadi, adakah kuota Bumiputera ini perlu dihapuskan? Jawapannya adalah tidak. Ia harus dikekalkan dan ditambah baik selagi mana pihak yang menyaranka­n kuota ini diharuskan tidak memberi cadangan bagaimana kadar pemilikan rumah dalam kalangan Bumiputera boleh ditingkatk­an.

Selagi mana tiada cadangan itu, selagi itulah cadangan REHDA atau sesetengah pihak yang mahukan kuota ini dihapuskan wajar dilihat mempunyai kepentinga­n perniagaan semata-mata.

Di akhirnya juga, mekanisme pelepasan kuota Bumiputera perlu telus dan jelas supaya tidak ada pihak yang kononnya berjuang atas nama Bumiputera tetapi merompak dan menyamun dengan mengambil kesempatan memeras pemaju (atau duit kopi) untuk menukar status kuota itu.

Jadi, adakah kuota Bumiputera ini perlu dihapuskan? Jawapannya adalah tidak. Ia harus dikekalkan dan ditambah baik selagi mana pihak yang menyaranka­n kuota ini diharuskan tidak memberi cadangan bagaimana kadar pemilikan rumah dalam kalangan Bumiputera boleh ditingkatk­an”

 ?? [ FOTO HIASAN ] ?? Polisi kuota Bumiputera bertujuan meningkatk­an kadar pemilikan hartanah golongan berkenaan.
[ FOTO HIASAN ] Polisi kuota Bumiputera bertujuan meningkatk­an kadar pemilikan hartanah golongan berkenaan.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia