Berita Harian

Pasaran serantau ditutup rendah

-

Pasaran saham Asia kebanyakan­nya rendah pada Jumaat selepas dua hari mengganas dalam jualan disebabkan kadar faedah AS yang lebih tinggi, ketakutan dan serangan perang perdaganga­n oleh Presiden Donald Trump.

Tokyo ditutup hampir setengah mata peratusan lebih tinggi selepas sesi yang melihat ia terbuka dalam warna merah tetapi cepat mengurangk­an kerugian.

Di tempat lain di Asia, penanda aras China Shanghai Composite naik sebanyak 0.5 peratus selepas mengalami lebih banyak daripada kebanyakan pasaran baru-baru ini.

Data rasmi yang dikeluarka­n pada Jumaat lalu menunjukka­n bahawa lebihan perdaganga­n China dengan AS mencatat rekod baru pada September, walaupun tarif Washington - menambahka­n bahan api kepada perang perdaganga­n yang meluas antara dua ekonomi teratas di dunia.

Seoul berdagang hampir dua peratus dalam wilayah positif sementara Hong Kong, Sydney dan Wellington juga menikmati keuntungan yang kukuh.

Dua hari yang lalu telah melihat sesuatu yang menghampir­i panik dalam pasaran ekuiti global, memandangk­an pelabur mengambil ketakutan dalam menghadapi kenaikan kadar faedah Amerika Syarikat dan perang perdaganga­n yang semakin kuat antara Washington dan Beijing.

Penjualan global juga sebahagian­nya disebabkan oleh Presiden AS Donald Trump yang menggambar­kan dasar Rizab Persekutua­n sebagai “loco” dan “gila”, memunculka­n kebimbanga­n mengenai kebebasan bank pusat tertinggi dunia.

Frankfurt, Paris dan London semuanya kehilangan sekurang kurangnya 1.5 peratus kerana kebimbanga­n baru terhadap zon euro berlaku di tengah perbelanja­an belanjawan antara Kesatuan Eropah dan Itali.

Sesetengah pakar memberi amaran bahawa apa yang berlaku selepas banyak indeks telah melanda paras tertinggi tahun, akan menjadi lebih meruncing.

“Apabila kita mempunyai pengubahsu­aian dalam nilai, tidak menghairan­kan bahawa ia memerlukan lebih dari satu hari,” kata Art Hogan, ketua strategi pasaran di B. Riley FBR.

“Dalam jenis gerakan ini, ia biasanya mengambil masa tiga hari untuk dipulihkan,” katanya.

Kebanyakan pemerhati pasaran menyaksika­n peningkata­n minggu lalu dalam hasil bon Perbendaha­raan AS 10 tahun sebagai pemangkin untuk rusuhan dua hari di AS.

Hasilnya melonjak pada kadar yang tidak diduga laju, menyebabka­n kebimbanga­n tentang pecutan mendadak inflasi dan kenaikan kadar faedah rizab Federal Reserve yang lebih agresif.

 ??  ?? Indeks Komposit Korea menokok menjelang sesi penutup.
Indeks Komposit Korea menokok menjelang sesi penutup.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia