Berita Harian

Mercy tekad terus bantu mangsa gempa

Diri khemah kesihatan jangka panjang di klinik Sibalaya Selatan

- Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin cnews@nstp.com.my Kuala Lumpur

Mercy Malaysia mendirikan khemah kesihatan jangka panjang di klinik kesihatan Sibalaya Selatan, Palu, Sulawesi, yang mampu memberi rawatan sehingga setahun.

Ketua pasukan misi Mercy Malaysia ke Palu, Norazam Abu Samah, berkata Mercy Malaysia tekad untuk terus memberi sumbangan dan bantuan kepada mangsa ditimpa bencana tsunami, gempa dan lumpur bergerak (likuifaksi).

Katanya, usaha murni itu dilakukan Mercy Malaysia dengan kerjasama pasukan kesihatan Mer-c Indonesia.

“Sumbangan ubat-ubatan, peralatan kesihatan dan empat khemah besar hasil derma rakyat Malaysia melalui Mercy Malaysia akan digunakan bersama pasukan kesihatan Mer-c Indonesia.

“Usaha itu akan diselia Kementeria­n Kesihatan Indonesia. Bagi peringkat awal ini, rawatan kesihatan akan diberi kepada 520 mangsa yang kehilangan tempat tinggal,” katanya yang selesai membina khemah kesihatan itu, semalam.

Norazam berkata, klinik sementara ini dijangkaka­n akan dibuka kepada orang ramai selama enam bulan hingga setahun.

Serah 100 khemah

“Semua peralatan kesihatan diterbangk­an dengan bantuan Hercules C130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang tiba di Lapangan Terbang Mutiara SIS AlJufrie di sini, pada Rabu lalu.

“Semalam (kelmarin) Mercy Malaysia menyerahka­n 100 khemah kepada 100 keluarga yang menjadi mangsa bencana di kampung Pombewe, Sigi di sini.

“Setiap khemah itu mampu memuatkan sehingga lapan individu di dalamnya. Hasil dari tinjauan dilakukan, rata-rata mangsa mahukan khemah sebagai keperluan mendesak selain makanan,” katanya ketika dihubungi wartawan.

 ??  ?? Mercy Malaysia menyerahka­n 100 khemah kepada 100 keluarga mangsa bencana di kampung Pombewe, Sigi, Asfar.
Mercy Malaysia menyerahka­n 100 khemah kepada 100 keluarga mangsa bencana di kampung Pombewe, Sigi, Asfar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia