Berita Harian

Perubahan hormon ganggu perasaan

-

lebih mudah mengalamin­ya namun bergantung kepada pengalaman hidup masingmasi­ng selain cabaran tertentu yang terpaksa dihadapi.

Gangguan emosi warga emas parah

Berkait rapat dengan kesihatan mental, gangguan emosi menjadi lebih ketara dalam kalangan warga emas apabila tidak dikawal atau dirawat dengan sempurna. Masalah gangguan emosi juga babitkan kanakkanak dan dewasa.

Namun, kadar kejayaan mengatasi masalah gangguan itu bergantung kepada gabungan antara rawatan psikoterap­i, ubatubatan dan gaya hidup yang sihat.

“Selain ego, antara punca utama menyebabka­n individu tidak mendapatka­n bantuan ialah stigma terhadap kesihatan mental. Ramai yang takut anda mereka menda patkan bantuan psikologi, masingmasi­ng dilabel sebagai lemah atau gila.

“Namun hakikatnya, rawatan awal membantu menangani masalah sebelum menjadi lebih serius,” katanya.

Farah Putrinegar­a berkata, sekiranya mereka tidak menangani masalah emosi dengan baik dengan mendapatka­n rawatan, kesannya boleh menyebabka­n berlaku masalah kebimbanga­n atau kemurungan serius.

“Rawatan awal boleh dilakukan dengan berjumpa atau berunding dengan pakar psikologi atau psikiatri bagi mengenalpa­sti masalah sebenar, jenis dan tahap gangguan yang dialami.

“Lazimnya individu terbabit dibantu menerusi pelan kesihatan yang diberikan secara tepat selain kemahiran pengurusan menangani masalah secara positif,” katanya.

 ??  ?? Gangguan emosi
Gangguan emosi
 ?? [ FOTO HIASAN ] ?? lebih ketara dalam kalangan warga emas.
[ FOTO HIASAN ] lebih ketara dalam kalangan warga emas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia