Berita Harian

Penilaian semula pelaburan China

-

Penilaian menyeluruh mengenai pelaburan dari China, khususnya daripada Inisiatif Jalur dan Laluan (BRI), dilihat penting kepada Malaysia, menurut Laporan Keadaan Isi Rumah 2018: Realiti Berbeza oleh Institut Penyelidik­an Khazanah.

Katanya, Malaysia ternyata akan mendapat manfaat daripada mengekalka­n hubungan yang baik dengan China, namun adalah turut penting untuk menilai pelaburan bagi memastikan ia memberi hasil yang baik kepada negara.

“Dalam hubungan dengan China, penting untuk memasti kan kita terus menerima urus niaga perdaganga­n yang saksama dan menyedari mengenai potensi kesan sosio dan geopolitik daripada terlalu bergantung kepada manamana negara, sama ada China atau manamana kuasa besar lain di rantau ini atau di dunia,” katanya.

Laporan itu menyatakan kemunculan China sebagai kuasa besar global yang baharu akan memberi implikasi besar kepada masa depan Malaysia dan rantau ini.

Cabaran kepada ekonomi

Katanya, BRI China mempu nyai potensi untuk membentuk semula aturan perdaganga­n global dengan membolehka­n banyak negara, termasuk Malaysia, melalui laluan pembanguna­n ekonomi alternatif.

“Bagaimanap­un, ia penuh dengan agenda dasar luar yang tersembuny­i. Dengan negara yang mempunyai potensi pelaburan langsung asing yang besar dan perlu dibayar balik, strategi ini boleh membebanka­n negara untuk berhutang dengan China.

“Perangkap hutang ini memberikan China manfaat geopolitik pada masa akan datang yang ketara di rantau ini, seperti yang dapat dilihat dalam kes Sri Lanka dan kehilangan Pelabuhan Hambantota,” katanya.

Selain perubahan dalam landskap ekonomi global, gangguan teknikal yang sudah mengubah cara hidup dengan menyeluruh, turut memberi cabaran kepada ekonomi Malaysia dan kesejahter­aan rakyat pada masa akan datang.

Laporan itu menyatakan Malaysia perlu mengetahui mengenai automasi berdasarka­n potensinya yang besar untuk meningkatk­an produktivi­ti di negara ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia