Berita Harian

MTDC tumpu pembanguna­n bidang robotik

-

Perbadanan Pembanguna­n Teknologi Malaysia (MTDC) akan memberi penekanan terhadap pembanguna­n segmen robotik dalam kalangan syarikat tempatan, khususnya perusahaan kecil dan sederhana (PKS).

Ketua Pegawai Eksekutifn­ya, Datuk Norhalim Yunus, berkata bidang robotik mempunyai potensi meluas bukan hanya dari segi penyelidik­an dan pembanguna­n, malah dapat menyuntik nilai komersial dalam produk yang dihasilkan.

Beliau berkata, objektif utama dalam mengembang­kan sektor robotik dalam negara ini supaya ia dapat membantu menyelesai­kan masalah yang sering terjadi kepada usahawan yang menggunaka­n sistem tradisiona­l.

“Robotik adalah antara teras utama yang perlu diberi perhatian dalam era Revolusi Industri 4.0 (IR 4.0) ini, malah dengan situasi ketika ini, banyak usaha perlu dijalankan.

“Apa yang penting, kita mahu hasilkan produk dalam sektor robotik yang berteknolo­gi tinggi, mene-

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM), pengedar rasmi kenderaan Mitsubishi di Malaysia, merekodkan jualan separuh pertama tahun kewangan 2018 dari April hingga September 2018 sebanyak 4,788 unit, yang tertinggi dalam sejarah.

Angka itu mengatasi pencapaian yang direkodkan pada separuh tahun sebelumnya dengan peningkata­n 66 peratus, pencapaian terbaik sejak 13 tahun MMM beroperasi di Malaysia. pati keperluan dan permintaan serta mampu untuk dimiliki.

“Malah, kita berharap inovasi dan pembanguna­n yang dilaksanak­an dapat memberi manfaat kepada sektor lain seperti pertanian, pendidikan dan cabang ekonomi yang lain,” katanya pada sidang media selepas majlis pelancaran Hari Demonstras­i dan Boot Camp Pemecutan Robotik (RAP) MTDC di Serdang, semalam.

Malaysia perlu inovasi, teknologi

Acara yang berlangsun­g selama tiga hari itu disertai oleh peserta industri serta institut pengajian tinggi (IPT) tempatan yang akan memfokuska­n kepada idea, inovasi dan projek berkaitan robotik.

Peserta juga menerusi beberapa kumpulan berasingan akan diberi latihan, khidmat nasihat dan bimbingan bagi mencapai sasaran individu dengan lebih cepat.

Norhalim berkata, usaha menguasai dan memperluas dalam IR4.0 adalah proses berterusan yang perlu dilakukan oleh semua pihak berkepenti­ngan. Katanya, syarikat di Malaysia masih berada di antara IR2.0 hingga IR3.0, yang mana negara masih memerlukan inovasi, teknologi dan idea, selain kerjasama industri.

“Untuk mencapai status IR4.0 bukan sahaja teknologi canggih, yang Triton masih dan satu-satunya trak pikap yang menawarkan jaminan lima tahun atau perbatuan sehingga 200,000 kilometer.

Jualan Outlander

“Ini bermakna pelanggan kami akan dapat mengembara dengan lebih perbatuan dengan ketenangan minda,” namun ia mestilah bertepatan dengan keperluan industri supaya dapat membantu menyelesai­kan permasalah­an.

“Ia juga perlulah dapat dilakukan pada kos mampu milik dengan mengambil kira inovasi yang relevan dengan realiti semasa tanpa katanya.

Mengenai prestasi jualan menggalakk­an Outlander, beliau berkata, ia disumbangk­an khususnya oleh pengenalan model pemasangan tempatan SUV itu pada September 2017, yang mencermink­an nilai tawaran harga yang ketara dan kesan tempoh cuti cukai. menghasilk­an sesuatu yang sia-sia,” katanya.

Selain itu, MTDC sebelum ini turut meletakkan sasaran untuk meluluskan dana berjumlah RM100 juta pada 2018 bagi meningkatk­an aktiviti pengkomers­ialan teknologi tempatan.

 ?? [ FOTO ZULFADHLI ZULKIFLI / BH] ?? Norhalim melihat robot peserta yang mengambil bahagian pada Hari Demonstras­i dan Boot Camp Pemecutan Robotik (RAP) MTDC di Serdang, semalam.
[ FOTO ZULFADHLI ZULKIFLI / BH] Norhalim melihat robot peserta yang mengambil bahagian pada Hari Demonstras­i dan Boot Camp Pemecutan Robotik (RAP) MTDC di Serdang, semalam.
 ??  ?? Model trak pikap Triton muncul kenderaan paling tinggi dijual pada separuh pertama 2018.
Model trak pikap Triton muncul kenderaan paling tinggi dijual pada separuh pertama 2018.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia