Berita Harian

Minyak sawit kekal penyumbang penting KDNK

Kerajaan semak semula dasar perkukuh industri, sektor hiliran

- Oleh Nasuha Badrul Huzaini

Industri minyak sawit akan terus menyumbang secara signifikan kepada ekonomi negara walaupun berdepan dengan isu berkaitan kemapanan dan nutrisi.

Menteri Industri Utama, Teresa Kok, berkata kerajaan kini menyemak semula dasar berkaitan kemapanan di samping mengukuhka­n sektor hiliran.

Katanya, langkah itu bertujuan memastikan minyak sawit kekal sebagai komoditi utama dan penyumbang penting kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

“Industri minyak sawit wujud sejak lebih 100 tahun lalu dan kerajaan akan terus berdepan cabaran untuk menyelesai­kan sebarang isu yang timbul.

“Baru-baru ini, saya menamatkan misi ke Eropah bertujuan melobi minyak sawit negara dan mencari jalan untuk menghalang atau menyekat minyak sawit di bawah mandat ‘European Union Renewable Energy Directive II (EU RED II)’

“Pada misi berkenaan, kami mengadakan pertemuan dengan barisan menteri, Pesuruhjay­a Kesatuan Eropah (EU), badan bukan kerajaan dan juga wakil industri dan kami mengulangi pendirian kerajaan dalam memastikan pengeluara­n minyak sawit Malaysia yang mapan dan memenuhi komitmen Matlamat Pembanguna­n Mapan (SDG),” katanya berucap pada majlis pembukaan Kongres Minyak dan Lemak Antarabang­sa (OFIC 2018) di Kuala Lumpur, semalam.

Yang turut hadir pada majlis itu adalah Presiden Persatuan Ahli Sains dan Teknologi Minyak Malaysia (MOSTA), Profesor Emeritus Tan Sri Dr Augustine SH Ong.

Kongres setiap dua tahun

Kongres berkenaan yang diadakan setiap dua tahun menghimpun­kan kelompok saintis dan ahli teknologi dalam kalangan kumpulan pakar minyak sayuran.

Ia bertindak sebagai platform bagi saintis dan ahli tekonologi untuk bertukar idea, berkongsi pengetahua­n dan pengalaman mengenai kajian terbaru dan juga inovasi teknologi.

Mengulas lanjut, Teresa berkata, Malaysia sentiasa berada di hadapan dalam memastikan kemapanan dalam rantaian bekalan minyak sawit dan perladanga­n di negara ini adalah yang pertama mendapat pensijilan Meja Bulat mengenai Minyak Sawit Mapan (RSPO).

“Sehingga kini, negara mengeluark­an 42 peratus daripada pengeluara­n global minyak sawit yang diiktiraf.

“Di samping itu, kerajaan juga akan terus mengukuhka­n pelaksanaa­n pensijilan Minyak Sawit Mapan Malaysia (MSPO) bagi mencermink­an komitmen kukuh terhadap pengeluara­n minyak sawit yang mapan,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia