Berita Harian

Warga emas rugi RM305,956 diperdaya Macau Scam

Sindiket menyamar polis, kakitangan mahkamah menerusi telefon

- Oleh Mohd Roji Kawi

PSuperinte­ndan Mustafa Kamal Ghani Abdullah, berkata modus operandi sindiket berkenaan sama iaitu membuat panggilan kepada mangsa dengan menyamar sebagai kakitangan mahkamah dan pegawai polis.

Beliau berkata, pada 27 September lalu, mangsa menerima panggilan telefon daripada seorang wanita yang memperkena­lkan diri sebagai Siti Rohana Abdullah dari Mahkamah Kuala Terengganu.

Katanya, wanita itu mendakwa mangsa ada meminjam duit sebanyak RM50,000 dari Hong Leong Bank Kuala Terengganu serta memaklumka­n jika tidak membayar hutang itu, mangsa akan disenarai hitam. enat lelah seorang wanita warga emas melabur

Amanah Saham Bumiputera (ASB) sejak lebih 30 tahun “Mangsa menjelaska­n tidak

lalu musnah sekelip mata akibat dapat pergi ke Kuala Terengganu

diperdaya sindiket ‚Macau Scam‘ untuk membayar hutang

di negeri ini. berkenaan sebelum talian telefon

Mangsa yang juga pesara disambungk­an pula kepada kerajaan berusia 65 tahun dari seorang lelaki yang memperkena­lkan Padawan dekat sini, itu kerugian diri sebagai Sarjan Halim RM305,956 selepas memindahka­n Hashim dari Ibu Pejabat Polis wang ASB itu bagi membantu Kontinjen Terengganu. siasatan kononnya dia didakwa “Lelaki itu pula mendakwa memiliki hutang bank serta terbabit mangsa terbabit dengan sindiket dengan sindiket pengubahan pengubahan wang haram,” katanya wang haram. dalam satu kenyataan di sini,

Ketua Jabatan Siasatan semalam.

Jenayah Komersial Sarawak, Mustafa Kamal berkata, Pada

Minta beli telefon bimbit

28 September, mangsa sekali lagi dihubungi ‘Sarjan Halim Hashim’ yang memintanya membeli telefon bimbit, tetapi mangsa beritahu tiada masa untuk membeli telefon bimbit baru dan terpaksa mengaktifk­an semula telefon bimbit lama atas kemahuan suspek.

“Pada 1 Oktober mangsa diarahkan ke Affin Bank untuk membuka akaun baharu dan memindahka­n wang ASB beliau ke dalam akaun berkenaan dan mangsa juga diminta untuk menghantar nombor kad ATM baru Affin Bank iaitu nombor di depan dan belakang kad bank itu.

“Seterusnya mangsa diarah memberikan nombor telefon Sarjan Halim kepada pihak bank jika ada panggilan dari pihak bank untuk tujuan penghantar­an nombor PUK atau urusan yang membabitka­n transaksi secara talian,“katanya.

Beliau berkata, mangsa yang menurut sahaja arahan sindiket itu kemudianny­a memindahka­n semua wang ASB miliknya berjumlah RM306,033.57 ke dalam akaun Affin Bank yang baharu dibuka itu.

“Mangsa hanya menyedari ditipu selepas membuat semakan di bank mendapati baki duit hanya tinggal RM77.57 sebelum membuat laporan polis semalam (kelmarin),” katanya.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia