Berita Harian

Skuad negara senarai lima pakar pendaki

- Oleh Jumiati Rosly

Kuala Lumpur: Skuad berbasikal kebangsaan menyenarai­kan lima pakar pendaki untuk menyertai kem latihan pusat bagi persediaan ke Le Tour de Langkawi (LTDL) 2019 yang dikatakan bakal menampilka­n peringkat pendakian sukar di Genting Highlands dan Cameron Higlands.

Jurulatih skuad berbasikal lebuh raya negara, Mohd Yusof Abdul Nasir berkata, pendaki yang disenaraik­an memikul cabaran skuad kebangsaan pada perlumbaan yang bermula 6 hingga 13 April itu adalah Muhammad Shaiful Adlan Mohd Shukri, Muhammad Shahmir Aiman Abdul Halim, Azli Najmi Zulkefli, Zamirul Adlisham Zulkeflie dan juga Muhammad Nurfitri Ammar Rusli.

“Kalau diikutkan perancanga­n asal laluan perlumbaan dari Kuala Lumpur ke Langkawi, empat peringkat awal kesemuanya membabitka­n peringkat pendakian, jadi saya memang perlukan ramai pendaki untuk membantu strategi pasukan.

“Bagaimanap­un enam pelumba yang akan disenaraik­an hanya akan saya putuskan dalam seminggu sebelum perlumbaan berlangsun­g,” katanya kepada BH Sukan, semalam.

Tak beri kesan

Biarpun terdapat usul untuk menukar laluan perlumbaan dari Langkawi ke Kuala Lumpur, Yusof berkata ia tidak memberi kesan secara terus kepada pasukan secara amnya.

“Jika laluan dari Kuala Lumpur ke Langkawi, maka pelumba dikerah dalam empat peringkat pendakian di awalnya sementara jika diubah dari Langkawi ke Kuala Lumpur, maka pelumba juga akan melalui pendakian namun di empat peringkat akhir.

“Bagi saya sama saja, saya masih perlu menyiapkan pelumba dalam memenuhi matlamat kami untuk berada di kedudukan yang baik dalam kategori pasukan keseluruha­n,” katanya.

Yusof yang juga bekas pelumba negara berkata, dia meletakkan harapan kepada pengalaman Nik Mohd Azwan Zulkiflie yang merangkul jersi pelumba terbaik Asia pada peringkat satu LTDL edisi lalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia