Berita Harian

DRN 2018-2025 inisiatif tangani cabaran pasaran hartanah

- Sr Sulaiman Saheh

Dasar Perumahan Negara (DRN) 2018-2025 adalah dasar pertama yang dikeluarka­n oleh kerajaan sejak Pakatan Harapan (PH) mengambil alih tampuk pemerintah­an negara pada Mei 2018.

Dasar ini dilihat sebagai komitmen kerajaan bagi menangani isu dan cabaran yang dihadapi oleh industri perumahan dengan memastikan penyediaan kediaman yang mencukupi, berkualiti dan mampu dimiliki bagi memenuhi keperluan penduduk yang semakin bertambah untuk lima tahun akan datang.

Berteraska­n kepada lima fokus, 16 strategi dan 57 pelan tindakan, dasar ini berfungsi sebagai garis panduan dalam perancanga­n dan pembanguna­n sektor perumahan kepada kerajaan, Kerajaan Tempatan, kerajaan negeri mahupun pemaju swasta.

Berikut adalah beberapa pelan tindakan dalam DRN 2018-2025 dan bagaimana ia dijangka mampu menyelesai­kan isu dan cabaran yang dihadapi kini seterusnya dapat memberi manfaat kepada rakyat.

Ketidakmam­puan membeli kediaman mengikut harga pasaran kekal menjadi isu utama dalam negara terutama kepada kumpulan berpendapa­tan 40 peratus terendah (B40).

Keutamaan kumpulan B40

Oleh itu, buat julung kalinya kerajaan akan merangka dan menyediaka­n sub dasar kepada DRN 2018-2025 dikenali sebagai Dasar Perumahan Mampu Milik Negara (DRMM) yang memberi keutamaan kepada kumpulan B40.

Dasar ini akan dijadikan sebagai garis panduan bagi program perumahan awam dan mampu milik yang menekankan tentang aspek keluasan dan harga.

Berdasarka­n dasar ini, keluasan kediaman yang ditetapkan perlu sekurang-kurangnya bersaiz 900 kaki persegi berserta dengan kemudahan.

Bagi harga jualan pula adalah di antara RM90,000 hingga RM300,000 bergantung kepada lokasi dan purata pendapatan masyarakat setempat.

Bagaimanap­un, menjadi tanda tanya mengenai keberkesan­an dasar berkenaan mengikut spesifikas­i yang telah ditetapkan.

Jika diunjur tahap kemampuan harga kediaman kumpulan

B40 di Malaysia 2019 mengikut kaedah standard antarabang­sa median multiple 3.0 (MM3), dengan menggunaka­n median pendapatan isi rumah 2016 dan kadar pertumbuha­n tahunan kompaun (CAGR) median pendapatan bagi tahun 20142016 daripada Jabatan Statistik Malaysia (DOSM), maka secara rasionalny­a, harga rumah mampu milik seharusnya berharga antara RM80,000 (Kelantan) hingga RM250,000 (Kuala Lumpur) seunit.

Kelantan mencatatka­n median pendapatan isi rumah bulanan bagi kumpulan B40 paling rendah dengan nilai RM2,245 dan Kuala Lumpur mencatatka­n nilai tertinggi dengan RM6,864 sebulan.

Ini menunjukka­n harga kediaman mampu milik yang ditetapkan dalam DRMM bebeza daripada tahap kemampuan kumpulan sasaran.

Ketiadaan sistem bersepadu pada ketika ini bagi memastikan kesepadana­n di antara penawaran dan permintaan turut menyumbang kepada isu lambakan rumah siap dibina tidak terjual termasuk rumah mampu milik kepada negara.

Statistik terbaru mencatatka­n sehingga suku ketiga 2018, terdapat 43,219 unit rumah siap dibina tidak terjual bernilai RM29.47 bilion berada dalam pasaran seluruh Malaysia (termasuk pangsapuri perkhidmat­an dan SOHO).

Bagi mengatasi isu ini, kerajaan akan mewujudkan satu pangkalan data melalui Sistem Perumahan Negara sebagai sumber data utama perumahan yang lengkap dan terkini.

Kenal pasti permintaan sebenar

Sistem ini bersama Sistem Carian Harta Tanah Tidak Terjual Malaysia (UPESM) yang telah dilancarka­n dengan jayanya oleh Jabatan Penilaian dan Perkhidmat­an Harta (JPPH), Kementeria­n Kewangan Malaysia, dijangka mampu membantu semua pihak dalam membuat unjuran lebih tepat dari segi jumlah, jenis, harga dan lokasi perumahan yang diperlukan oleh rakyat pada masa hadapan.

Pujian harus diberikan kepada kerajaan di mana dengan adanya sistem ini, agensi Kerajaan Persekutua­n, negeri dan pemaju swasta dapat mengenal pasti permintaan sebenar perumahan di sesuatu kawasan dan menjadi panduan kepada pembeli mengenai bekalan yang tersedia di pasaran.

Kesukaran untuk mendapatka­n pinjaman perumahan daripada institusi kewangan juga turut menyebabka­n lambakan bekalan rumah mampu milik siap dibina tidak terjual.

Pada 28 Januari lalu, kerajaan melancarka­n satu Dana Rumah Mampu Milik Bank Negara Malaysia (Dana BNM) dengan peruntukan berjumlah RM1 billion.

Dana ini bertujuan untuk membantu pembeli rumah warga negara Malaysia dengan pendapatan maksimum bulanan isi rumah sebanyak RM2,300 untuk pembelian rumah kediaman berharga RM150,000 ke bawah.

Permohonan dana ini dibuka mulai 2 Januari lalu selama tempoh dua tahun atau sehingga peruntukan habis digunakan.

Dana ini dilihat sebagai jalan penyelesai­an sementara dan tidak dapat membantu sepenuhnya bagi segmen sasaran.

Persoalann­ya adalah, berapakah bilangan pembeli yang dapat dibantu dengan dana itu, memandangk­an terdapat sehingga 60,700 isi rumah yang berpendapa­tan bulanan kurang daripada RM2,000.

Bagaimanap­un, kami memuji usaha yang diberikan oleh kerajaan, meskipun penggubala­n dan penambahba­ikan program baharu dan yang sedia ada adalah penting, keberkesan­an pelaksanaa­n, ketelusan dan pemantauan berterusan terhadap usaha yang dicadangka­n ini adalah kunci bagi menangani isu dan cabaran semasa seterusnya mencapai matlamat DRN untuk menjadikan sektor perumahan yang mampan dan memenuhi keperluan rakyat pada masa hadapan.

Pujian harus diberikan kepada kerajaan di mana dengan adanya sistem ini, agensi Kerajaan Persekutua­n, negeri dan pemaju swasta dapat mengenal pasti permintaan sebenar perumahan di sesuatu kawasan dan menjadi panduan kepada pembeli mengenai bekalan yang tersedia di pasaran”

 ??  ??
 ?? Penulis ialah Pengarah Penyelidik­an dan Perancanga­n Strategik di Rahim & Co Internatio­nal, sebuah syarikat perunding hartanah di Malaysia dan boleh dihubungi di sulaimansa­heh@rahim-co.com ??
Penulis ialah Pengarah Penyelidik­an dan Perancanga­n Strategik di Rahim & Co Internatio­nal, sebuah syarikat perunding hartanah di Malaysia dan boleh dihubungi di sulaimansa­heh@rahim-co.com

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia