Berita Harian

Singapura disyor jadikan Pulau Sentosa Bali baharu

-

Singapura: City Developmen­ts Ltd, pemaju hartanah kedua terbesar Singapura memberi cadangan kepada kerajaan negara itu supaya mengubah kawasan perumahan mewah di Pulau Sentosa menjadi lokasi tumpuan pelanconga­n seperti Bali.

Nilai hartanah di Sentosa Cove, kawasan perumahan yang berada di pulau kecil terletak di selatan negara itu, terjejas teruk dengan harga rumah menyusut sebanyak 30 peratus daripada paras tinggi 2010.

Walaupun pasaran kediaman negara itu mula mencatat pemulihan pada suku pertama tahun lalu, namun prestasi hartanah di Sentosa kekal sama.

Pengerusi Eksekutif City Developmen­ts, Kwek Leng Beng, perkara itu perlu diambil perhatian.

“Sentosa pada mulanya dikatakan sebagai kawasan untuk mereka yang kaya dan terkenal.

“Kemudian ia dilupakan. Saya ingin cadangkan supaya mereka (kerajaan) menjadikan ia sebagai Bali baharu,” katanya menerusi pengumuman pendapatan suku keempat syarikat semalam.

Pulau Sentosa adalah satusatuny­a lokasi di Singapura yang membolehka­n rakyat asing membeli kediaman bertanah.

Tidak dapat sambutan

Namun disebabkan duti setem meningkat kepada 20 peratus sejak 2011 untuk pembeli asing berbanding tiga peratus untuk warga tempatan, ia tidak mendapat sambutan.

Rumah kediaman bernilai jutaan dolar kini tiada pembeli, malah beberapa restoran kedai berhampira­n kawasan marina di Quayside Isle ditutup.

Pada 2014, City Developmen­ts memeterai perjanjian dengan Blackstone Group LP dan CIMB Bank Bhd untuk meraih modal daripada projek hotel, runcit dan kediaman yang dibangunka­n sebelum ini.

Sebagai pertukaran untuk S$469 juta (RM1.41 bilion), Blackstone dan CIMB bersetuju untuk menerima faedah tetap lima peratus untuk lima tahun dan sebahagian daripada aliran tunai projek itu.

City Developmen­ts berkata, kumpulan kini sedang bekerjasam­a dengan rakan niaga untuk mencari jalan penyelesai­an sebelum perjanjian itu tamat pada Disember 2019.

“Dengan kebanyakan unit di kawasan kediaman itu masih tidak terjual, City Developmen­ts memerlukan permintaan dan harga untuk mencatat pemulihan,” katanya.

 ??  ?? Nilai hartanah di Sentosa Cove terjejas teruk dengan harga rumah menyusut sebanyak 30 peratus.
Nilai hartanah di Sentosa Cove terjejas teruk dengan harga rumah menyusut sebanyak 30 peratus.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia