Berita Harian

Kedah Best Street Food 3 tawar 500 pilihan makanan

-

Alor Setar: Sebanyak 500 pilihan makanan disediakan 100 pengusaha makanan jalanan tempatan dari seluruh negeri, akan dijual sepanjang Karnival ‘Kedah Best Street Food 3’ yang berlangsun­g di pekarangan Stadium Darulaman di sini, bulan depan.

Program kali ketiga itu yang berlangsun­g mulai 26 hingga 29 Oktober itu adalah inisiatif Persatuan Pembanguna­n dan Kemajuan Masyarakat (FORWAD) Kedah, sekali gus membantu mempromosi­kan produk pelanconga­n negeri.

Pengerusi FORWARD Kedah, Khairil Hanafi, berkata pihaknya yakin karnival berkenaan bertepatan dengan usaha kerajaan dalam mempromosi­kan pelanconga­n domestik melalui kempen #dekatje.

Ketahui sejarah makanan

“Karnival ini juga bersesuaia­n buat mereka yang ingin mengetahui dengan lebih dekat lagi sejarah makanan di dalam negara terutama Kedah.

“Berdasarka­n penganjura­n sebelum ini, kami percaya program pada kali ini mampu menarik lebih 30,000 pengunjung sepanjang empat hari ia berlangsun­g,” katanya dalam kenyataan semalam.

Kategori makanan yang akan disediakan termasukla­h, makanan tradisi Kedah, makanan barat, hybrid dan fusion.

Antara makanan yang bakal disajikan adalah cucur udang dua beradik, teh ais gajah, pisang goreng sarung, cendol raja, gulai batang pisang, kerabu daging mentah, sate Semeling dan nasi lemak Lan.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankua­sa Agama, Pelanconga­n dan Warisan dan Kerja Raya negeri, Datuk Mohd Rawi Abd Hamid, berkata pihaknya yakin dengan adanya program seperti ini pasti mampu menarik minat lebih ramai pelancong tempatan.

“Pengunjung dari negeri ini dan luar dapat mencuba serta merasai makanan pada karnival terbabit

“Ia adalah satu usaha bertepatan bagi merancakka­n lagi industri pelanconga­n, sekali gus dapat menyumbang kepada pertumbuha­n ekonomi negeri,” katanya.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia