Berita Harian

Cabaran kejayaan ASWO

Raih emas dengan kepujian pada Festival Wind Orchestra Antarabang­sa

- Oleh Maria Uffa Zulkafeli

l

Pdi sebalik kejayaan yang dikecapi.

Guru pembimbing ASWO, Puan Nik Anita Che Hamid, berkata apabila mendapat lagu wajib iaitu atau pasukannya tidak terus berlatih kerana ketika itu masih dalam bulan Ramadan, selain pelajar sedang menduduki peperiksaa­n pertengaha­n tahun.

Disebabkan kekangan itu, beliau meminta anggota ASWO memahami skor kedua-dua lagu yang diberi terlebih dahulu sebelum membuat pilihan untuk dipersemba­hkan di festival berkenaan. apabila jurulatihn­ya terpaksa mengambil cuti sakit selama enam bulan, malah pada masa sama, kehilangan guru muzik kerana berpindah.

“Kami juga berdepan kekangan masa untuk menjalani latihan bagi menghadapi pertanding­an berkenaan kerana anggota ASWO yang sedang berada di Tingkatan Tiga dan Lima perlu menghadiri kelas tambahan sehingga lewat petang serta pada waktu malam,” katanya.

Ketika ditanya mengenai come back yang dilakukan SSAS, Puan Nik Anita berkata, pihaknya sangat gembira dan teruja kerana pertanding­an orkestra tahun ini diangkat menjadi pertanding­an berstatus antarabang­sa serta disertai oleh 20 buah SBP.

“Anugerah ini mengangkat ASWO sebagai pasukan terbaik peringkat SBP dan seperti membuat selepas hampir lapan tahun menanti,” katanya.

Puan Nik Anita berkata, anugerah itu menjadi perangsang untuk mereka melebarkan sayap ke peringkat antarabang­sa apabila bercadang menimba pengalaman dengan menyertai

di Hong Kong, November ini.

Katanya, pihaknya merancang akan mencari dana bagi membolehka­n pasukan ASWO mengharumk­an nama negara pada peringkat dunia dengan menjayakan konsert dengan kerjasama ibu bapa, alumni ASWO dan beberapa pihak lain.

“Dalam pasukan orkestra, kami bekerja sebagai sebuah keluarga besar dengan perlu mengambil berat antara ahli dan sentiasa mengutamak­an semangat berpasukan.

“Sesuai dengan tema kami

iaitu tanpa jiwa, tanpa ikatan yang kuat, tidak mungkin kami dapat menghasilk­an sebuah muzik yang harmoni,” katanya.

 ??  ?? Konduktor ASWO memberikan arahan kepada anggotanya. Antarabang­sa SBP 2018, baru-baru ini.
Konduktor ASWO memberikan arahan kepada anggotanya. Antarabang­sa SBP 2018, baru-baru ini.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? SSAS meraih emas dengan kepujian pada Festival Wind Orchestra Antarabang­sa SBP 2018, baru-baru ini.
SSAS meraih emas dengan kepujian pada Festival Wind Orchestra Antarabang­sa SBP 2018, baru-baru ini.
 ??  ?? Sebahagian daripada persembaha­n ASWO pada Festival Wind Orchestra
Sebahagian daripada persembaha­n ASWO pada Festival Wind Orchestra

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia