Berita Harian

Redford berundur selepas filem akhir Disember ini

-

New York: Aktor legenda Hollywood, Robert Redford menerima penghormat­an besar ketika premier filem terakhir di Toronto, Kanada, baru baru ini.

Lakonan lelaki berusia 82 tahun itu disebut-sebut bakal membantuny­a memenangi anugerah Oscar menerusi filem yang berpandu kepada cerita berasaskan fakta mengenai seorang perompak bank bersiri yang melarikan diri dari penjara.

Bulan lalu, aktor veteran itu berkata, filem yang bakal dikeluarka­n di Britain pada 7 Disember ini adalah lakonan terakhir daripadany­a.

Fokus pengarahan

Redford yang memenangi Oscar atas kejayaanny­a menjadi pengarah filem Ordinary People pada 1980 menerima Anugerah Academy pada 2002.

Pelakon terkenal berusia 36 tahun itu pernah mencipta nama di pentas Hollywood dengan wataknya menerusi filem pada 2014.

Tahun lalu, dia mendahului senarai Majalah sebagai selebriti China yang mempunyai pendapatan paling lumayan berjumlah AS$43 juta (RM178 juta).

Bagaimanap­un, dia kini dikatakan menghilang­kan diri sejak beberapa bulan lalu dan tidak dapat dikesan.

Terdahulu, dalam laporan yang dikeluarka­n oleh Universiti Beijing Normal, awal bulan lalu, seramai 100 bintang dari China, termasuk pelakon popular, Jackie Chan serta Zhang Ziyi disenaraik­an berdasarka­n kerja profesiona­l, aktiviti kebajikan serta integriti peribadi.

Hanya sembilan selebriti yang memasuki senarai apabila mendapat markah lulus diperlukan melebihi 60 peratus dan pelakon, Xu Zheng berada di kedudukan paling atas dengan markah 78 peratus manakala Fan pula mendapat markah kosong.

Penulis laporan itu berkata mereka mengkaji kelakuan selebriti, termasuk Beliau yang menjadi masyhur menerusi filem seperti

dan pernah berkata dia berhajat untuk memberi fokus kepada kerjaya pengarah.

Casey Affleck, Sissy Spacek dan penyanyi, Tom Waits juga membintang­i filem David Lowery ini yang diperkenal­kan kepada awam buat pertama kali di Toronto, Isnin lalu.

Filem ini dilaporkan akan ditayangka­n di Festival Filem London, bulan depan.

Kerjaya Redford turut dipaparkan dalam filem ini, termasuk rakaman daripada filem popular The Chase pada 1966.

Idea bagi dikatakan menyusul daripada artikel oleh David yang juga penulis buku

 ??  ?? X-men: Days of Future Past Forbes My Fair Princess. Phone Cell
X-men: Days of Future Past Forbes My Fair Princess. Phone Cell
 ??  ?? Redford berhajat untuk memberi fokus kepada kerjaya pengarah selepas berhenti berlakon.
Redford berhajat untuk memberi fokus kepada kerjaya pengarah selepas berhenti berlakon.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia