GLAM (Malaysia)

SYARAT-SYARAT MENGAMBIL ANAK ANGKAT 1.

-

Mengambil anak angkat perlu dimaklumka­n kepada JKM mengikut seksyen 35(1) Akta kanakKanak 2001 tidak lewat daripada seminggu selepas pengambila­n. Had umur kanak-kanak yang boleh dijadikan anak angkat di JKM adalah di bawah umur 18 tahun. Syarat umur ibu atau bapa angkat ialah 25 tahun ke atas dan jarak umur dengan anak angkat mestilah sekurang-kurangnya 18 tahun. Sijil Pengangkat­an mempunyai taraf kesahihann­ya sama seperti Sijil Kelahiran dan boleh digunakan untuk Pendaftara­n Sekolah, Permohonan Kad Pengenalan, Permohonan Pasport dan lain-lain urusan rasmi. Semasa menemu bual pemohon, pegawai JKM akan cuba membuat penilaian-penilaian seperti kemampuan pemohon untuk memberi kasih sayang, jagaan dan perlindung­an yang sempurna kepada anak angkat itu nanti. Pemohon juga perlu mampu memelihara anak itu daripada segi ekonomi, kesihatan, sosial, emosi, mental dan sebagainya.

4.

begitulah ayat ugutan Datuk setiap kali mahu melakukann­ya. Keperitan itu tiada henti sehingga mereka sudah mempunyai bentuk badan wanita dan Datuk sudah tidak mengkehend­aki mereka. Kerana dia hanya bernafsuka­n kanak-kanak perempuan. Rahsia ini masih tidak diketahui Datin dan adik beradik angkat mereka yang lain. Mereka kini menuntut di luar negara.

Begitulah sebahagian kisah mengenai anak angkat yang boleh dikongsika­n di sini. Saya pasti masih banyak lagi ceritera anak angkat yang meruntun hati yang terjadi di dalam masyarakat kita hari ini. Sesungguny­a menjaga dan memelihara anak angkat itu perbuatan mulia lebih-lebih lagi jika anak angkat itu anak yatim piatu tetapi niat perlu ikhlas. Mereka itu amanah Tuhan dan perlu diasuh sebaik mungkin agar mereka membesar dengan sahsiah yang terpuji.

5. 3. 2.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia