Harian Metro

Azpilicuet­a puji taktik Conte

-

London: Pertahanan Chelsea Cesar Azpilicuet­a percaya keputusan Antonio Conte untuk merombak barisan pertahanan pasukan itu menjadi asas kepada kemaraan mereka ke puncak Liga Perdana Inggeris.

Skuad Conte akan menentang Everton di Stamford Bridge hari ini (awal pagi esok) dengan harapan untuk mencatat lebih banyak kemenangan selepas mengumpul empat kejayaan berturut-turut

sejak ketua jurulatih itu beralih daripada formasi empat pemain pertahanan kepada tiga di depan gawang.

Kejayaan itu yang dicapai tanpa bolos sebarang gol membawa mereka hampir satu mata dengan Manchester City, Arsenal dan Liverpool yang terikat 23 mata di puncak liga.

Kejayaan Diego Costa menjaringk­an lapan gol dalam 10 perlawanan selain kebangkita­n Eden Hazard selepas musim lalu yang mengecewak­an memberikan kelebihan kepada pasukan itu tetapi kemantapan di bahagian pertahanan benar-benar menarik perhatian.

Azpilicuet­a yang beroperasi London: Tottenham Hotspur tidak sepatutnya berada dalam keadaan buruk sebelum perlawanan setempat kelab utara London menentang Arsenal tetapi kapten pasukan Hugo Lloris percaya ia memberi peluang yang ideal untuk memenangi hati peminat selain mendapat momentum.

Tottenham menjadi satu-satunya pasukan yang belum tewas dalam Liga Perdana Inggeris tetapi permulaan baik mereka terjejas dengan kekalahan di bahagian kanan pertahanan membabitka­n tiga pemain itu memuji keteguhan benteng pasukan itu.

“Sebagai pertahanan, jelas sekali kami gembira apabila tidak bolos gol, sama seperti penyerang apabila mereka menjaringk­an gol tapi saya fikir kerjasama amat penting,” katanya.

“Kami bertahan sebagai satu pasukan bagi menghalang lebih banyak percubaan. Ia penting untuk kami menjadi pasukan yang mantap.

“Sejak mengubah sistem, ia begitu menjadi buat kami dalam aksi liga dan saya cuba untuk menyesuaik­an diri dengan cara terbaik.”

Azpilicuet­a berubah dari posisi biasanya sebagai pertahanan untuk berganding­an dengan

David

Luiz dan

Gary Cahill, manakala kapten John

Terry akan terus berada di bangku simpanan.

Pemain

Sepanyol itu menambah: “Saya sentiasa yakin dengan pengurus itu sejak tiba di sini.

“Jelas sekali saya gembira apabila kami menang dan itu yang saya perjuangka­n. Keputusan lalu memang bagus, empat kemenangan dan kami tidak bolos sebarang gol.

“Ia menunjukka­n kerjasama yang hebat dan akan tetap begitu.” - AFP

 ??  ?? LLORIS (kiri) yakin Spurs mampu atasi Arsenal.
LLORIS (kiri) yakin Spurs mampu atasi Arsenal.
 ??  ?? AZPILICUET­A (kanan) percaya tindakan Conte buat Chelsea kebal.
AZPILICUET­A (kanan) percaya tindakan Conte buat Chelsea kebal.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia