Harian Metro

HIJAU KUNING WARNA KEBANGGAAN

- Rodly Fadly sukan@hmetro.com.my

Sebenarnya sejarah bola sepak Kedah hanya ‘bermula’ pada pertengaha­n 1980-an walaupun mengikut rekod Persatuan Bolasepak Kedah (KFA) sudah ditubuhkan secara rasmi pada 1924.

Ini kerana bagi tempoh sejak penubuhan hingga awal 1980-an, bola sepak Kedah sekadar ‘ada’ tanpa pencapaian membanggak­an. Hakikat ini diakui oleh legenda bola sepak negeri itu sendiri, Looi Loon Teik.

“Semasa saya mewakili Kedah pada tahun 1970an, ia pasukan biasa-biasa saja. Tidak banyak yang dapat diceritaka­n mengenai pasukan ini,” demikian kata Loon Teik apabila diminta mengimbas sejarah bola sepak negeri Jelapang Padi itu.

Menurut Loon Teik, ketika itu hanya beliau pemain tunggal Kedah yang dipilih mewakili pasukan kebangsaan. Oleh sebab itu, beliau kerap menjadi rujukan setiap kali orang mahu bertanya mengenai sejarah bola sepak negeri itu.

Apatah lagi, Loon Teik adalah antara legenda yang pernah mewakili Malaysia pada Sukan Olimpik Munich 1972. Hakikatnya kata bekas pemain berusia 71 tahun itu, tidak ada yang boleh dibanggaka­n oleh bola sepak Kedah sebelum era 1980-an.

“Pada zaman saya, orang lebih kenal Selangor, Perak, Pulau Pinang atau S t K d p

B R L L

e

 ??  ??
 ??  ?? MERAIKAN kejayaan bersama Yang di-Pertuan Agong.
MERAIKAN kejayaan bersama Yang di-Pertuan Agong.
 ??  ?? BADDROL (kiri) antara tonggak utama Helang Merah.
BADDROL (kiri) antara tonggak utama Helang Merah.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia