Harian Metro

Djokovic tersingkir

- AFP

„ Tumpas kepada Istomin pemain tak ternama dari Uzbekistan

Novak Djokovic mengalami kekalahan terbesar dalam kariernya apabila dia tersingkir daripada Terbuka Australia di tangan pemain ranking ke-117 dari Uzbekistan Denis Istomin semalam, sekali gus meneruskan kemerosota­n prestasiny­a.

Dengan Istomin penuh bersemanga­t, juara bertahan itu melakukan 72 ‘unforced errors’ ketika dia kecundang 6-7 (8/10), 7-5, 6-2, 6-7 (5/7), 4-6 pada pusingan kedua lantas menamatkan usahanya membida kejuaraan ketujuh di Melbourne Park.

Dalam undian wanita, Serena Williams mengetepik­an Lucie Safarova 6-3, 6-4 namun pilihan ketiga Agnieszka Radwanska terkandas apabila tumpas 3-6, 2-6 kepada pemain veteran Croatia Mirjana Lucic-Baroni.

Sudah lebih sedekad sejak Djokovic tersingkir awal pada Terbuka Australia dan dia tidak pernah kalah pada pusingan kedua mana-mana acara Grand Slam sejak Wimbledon pada 2008.

Djokovic hanya pernah dikalahkan sekali pemain di luar kelompok 100 terbaik dalam tempoh tujuh tahun terakhir apabila dia tewas kepada pemain ranking

(gambar)

ke-145

Juan Martin del

Potro pada Sukan Olimpik Rio.

Keputusan mengejutka­n itu membuka saingan pertanding­an lelaki ketika juara enam kali itu dijangka layak ke final 29 Januari ini, yang mana dia diramal bertemu naib juara lima kali Andy Murray.

Ia juga menimbulka­n persoalan mengenai pemain nombor dua dunia itu, yang semakin merudum sejak melengkapk­an karier Grand Slam dan memenangi kejuaraan utama ke-12 pada Terjungan buka Perancis tahun lalu.

“Ini harinya yang mana anda tidak berasa hebat di gelanggang, tidak mempunyai rentak yang baik dan pemain yang anda tentang berasa terlalu selesa,” katanya. ia adalah hubungan baru dan tiada permusuhan silam.

“Akan ada saat-saat yang mana ia menjadi sukar tapi saya fikir personalit­i adalah untuk pasukan dan keadaan akan menjadi baik serta mungkin lebih mudah untuk “Inilah sukan.”

Ketika Djokovic dikejutkan dengan kekalahan itu, Istomin yang dilatih oleh ibunya bergembira kerana tidak pernah layak ke pusingan ketiga dalam 11 kun- dikendalik­an berbanding sebelum ini. Tapi saya mungkin silap.”

Hamilton dan Rosberg menjadi rakan sepasukan sejak acara kart dalam kemudian bermusuh dalam Formula Satu yang mana hubungan persahabat­an mereka ke Melbourne Park.

“Saya minta maaf kepada Novak, saya bermain dengan terlalu bagus hari ini,” katanya. “Saya sendiri terkejut.” tampak kurang baik dan wujud ketegangan dalam pasukan.

Mercedes tidak mendedahka­n butiran kontrak Bottas, walaupun laporan media menyatakan ia selama setahun dengan pilihan untuk disambung. - Reuters

 ??  ?? DJOKOVIC terlalu kecewa selepas kalah mengejut.
DJOKOVIC terlalu kecewa selepas kalah mengejut.
 ??  ?? HAMILTON (kiri) bersama Bottas.
HAMILTON (kiri) bersama Bottas.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia