Harian Metro

Angkat nilai sejarah, budaya

- Hajahfarha­na Tarmudi hajahfarha­na@hmetro.com.my

Sering kali faktor sejarah dan budaya banyak mempengaru­hi rekaan atau trend popular sama ada di pentas peragaan mahupun gaya jalanan. Pada masa sama, sejarah dan budaya dalam fesyen ini juga memperliha­tkan kemegahan sesuatu jenama itu apabila dipaparkan dalam kalangan peminat fesyen global.

Salvatore Ferragamo antara label fesyen dunia yang mengangkat sejarah dan budaya ini dalam majoriti koleksinya. Rumah fesyen dari Itali ini tidak jemu memaparkan keindahan dan kemeriahan budaya serta sejarah jenamanya dalam himpunan istimewa yang lazimnya memperliha­tkan kepuasan dalam menjalani kehidupan harian.

Tidak ketinggala­n, gaya Mediterran­ean turut dijadikan rujukan yang menyerlahk­an lagi penampilan ringkas dalam koleksi rekaan pramusim bunga Salvatore Ferragamo.

Gabungan elemen tradisi kehalusan kerja tangan dan inovasi estetik moden menjadikan koleksi jenama itu tampak lebih menyerlah bak koleksi terhad, Tramezza.

Siluet yang terhasil daripada semua kombinasi itu membuatkan rekaan Ferragamo kali ini agak chic dan seiring trend, tanpa mengenepik­an aspek formal pada beberapa rekaannya.

Rekaan kasut turut tidak ketinggala­n mendapat sentuhan fabrik menarik termasuk suede, loafer baldu, penggunaan campuran renda serta tapak tebal (lug) dan sneakers kulit.

Bukan itu saja, malah kehadiran koleksi beg tote, tali pinggang kulit dan aksesori beg galas juga menarik perhatian untuk dipadankan dengan penampilan kemas.

Padanan pakaian sedia dipakai menonjolka­n gaya tampan apabila rekaan helaian tukang jahit Itali dan pakaian sukan mewah termasuk pakaian luar seperti jaket bomber atau berzip disarung ke badan.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? AKSESORI buat jejaka bergaya
AKSESORI buat jejaka bergaya
 ??  ?? KEKEMASAN bergaya lelaki bercita rasa tinggi.
KEKEMASAN bergaya lelaki bercita rasa tinggi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia