Harian Metro

Bertembung kereta polis MENGUNDUR TERGILIS PELAJAR

- Mohd Rizal Abdullah mohd.rizal@hmetro.com.my

Tindakan terburu-buru seorang lelaki ketika mengundurk­an kenderaann­ya mengakibat­kan kemalangan yang meragut nyawa seorang remaja lelaki di hadapan Sekolah Menengah Kebangsaan Bintulu, di sini, kelmarin.

Kejadian jam 4.30 petang itu menyebabka­n mangsa Iskandar Abdul Halim, 16, yang menunggang motosikal Honda EX5 maut di tempat kejadian, manakala rakannya yang juga pembonceng, Mohammad Dhiyaulrah­man, 16, cedera ringan.

Pemangku Timbalan Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkua­saan Trafik Sarawak, Asisten Superinten­dan Matthew Manggie berkata, kejadian berlaku ketika pemandu kenderaan utiliti sukan (SUV) Toyota Fortuner mengundur kenderaann­ya yang diparkir di hadapan sekolah.

Menurutnya, lelaki berusia 49 tahun itu tidak menyedari motosikal mangsa yang datang dari Medan Jaya, di sini, menyebabka­n kemalangan.

“Kedua-dua mangsa tercampak beberapa meter di jalan raya. Seorang mangsa disahkan maut akibat kecederaan di kepala dan badan. Seorang lelaki maut selepas kenderaan pacuan empat roda Toyota Hilux yang dinaikinya bertembung kereta peronda polis di simpang empat dekat Kampung Beraya Lama, Jalan Persisiran Pantai MiriBintul­u di sini, semalam.

Difahamkan, kejadian jam 11 pagi itu berlaku apabila Toyota Hilux berkenaan cuba memotong kereta peronda polis yang mahu memasuki simpang di lokasi kejadian.

“Mayat mangsa dibawa ke Hospital Bintulu untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada keluargany­a, sementara rakan mangsa turut mendapat

Pemangku Timbalan Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkua­saan Trafik Sarawak, Asisten Superinten­dan Matthew Manggie berkata, kecuaian pemandu Toyota Hilux yang tidak menyedari kereta peronda polis di hadapannya punca kemalangan itu.

Menurutnya, penumpang Toyota Hilux, Emat Ancha, 50, disahkan meninggal dunia, manakala pemandu lelaki yang berusia 50-an cedera ringan.

Remaja maut dirempuh SUV depan sekolah

rawatan di hospital sama,” katanya, semalam.

Katanya, siasatan mendapati kejadian berlaku akibat kecuaian pemandu SUV terbabit yang mengundur tanpa melihat ke belakang.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkut­an Jalan(APJ) 1987,” katanya.

 ??  ?? KEADAAN motosikal mangsa. MANGSA tercampak ke atas jalan sebelum maut di tempat kejadian akibat parah di kepala.
KEADAAN motosikal mangsa. MANGSA tercampak ke atas jalan sebelum maut di tempat kejadian akibat parah di kepala.
 ??  ?? KENDERAAN yang dinaiki mangsa.
KENDERAAN yang dinaiki mangsa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia