Harian Metro

PELUANG BALAS DENDAM Origi cabar rakan sepasukan benam Swansea

- AFP

„ United perlu menang jika mahu berada dalam

kelompok empat teratas liga

Stoke-on-Trent

Kunjungan Manchester United ke Stoke malam ini memberi peluang untuk mereka memadam kenangan pahit selain mampu menjadi batu loncatan Liverpool: Penyerang Liverpool Divock Origi mencabar rakan sepasukann­ya supaya terus menekan pendahulu Liga Perdana Inggeris Chelsea dengan memenangi perlawanan menentang Swansea, malam ini.

Skuad kendalian Jurgen Klopp itu ketinggala­n tujuh mata di belakang Chelsea dan menduduki tangga ketiga selepas seri 1-1 dengan musuh tradisi Manchester United minggu lalu.

Tetapi Origi yakin Liverpool masih mampu mengejar Chelsea asalkan mereka tidak tewas ketika jadual padat yang menyaksika­n Reds perlu mengharung­i sembilan perlawanan dalam semua pertanding­an.

Klopp membuat sembilan perubahan ke atas skuad yang bermain di perlawanan ulangan buat skuad kendalian Jose Mourinho itu yang mengimpika­n untuk melonjak ke kelompok empat teratas Liga Perdana Inggeris.

Musim lalu, United tewas 0-2 di tangan Stoke dan kekalahan itu mengakibat­kan bekas pengurus Louis van Gaal pusingan ketiga Piala FA menentang Plymouth dan mereka menang 1-0 hasil jaringan pertama Lucas Leiva dalam tempoh tujuh tahun.

Aksi itu bagaimanap­un memberi petanda bahawa pemain tonggak Brazil Philippe Coutinho sudah boleh diturunkan selepas sembuh daripada masalah pergelanga­n kaki yang dialami ketika menentang Sunderland, hujung November lalu.

Gerakan kreatif Coutinho membantu Liverpool melonjak ke tangga teratas liga awal musim ini dan adalah penting bagi mereka untuk memastikan pemain itu kekal cergas jika mahu menghambat Chelsea.

“Saya rasa laluan kami ketika ini agak sukar tetapi anda perlu melihat satu demi satu perlawanan,” kata Origi. menjadi semakin suram sebelum beliau dipecat lima bulan kemudian dan digantikan dengan Mourinho.

Berdasarka­n statistik, United menduduki satu anak tangga lebih bawah berbanding kunjungan mereka ke Stoke musim lalu tetapi skuad

“Masih banyak perlawanan besar yang akan kami harungi, perlawanan penting, justeru kami perlu bersatu dan menamatkan saingan sebagai satu pasukan.”

Klopp juga harus berusaha meningkatk­an semula prestasi penyerangn­ya.

Origi tidak begitu menyerlah di Old Trafford minggu lalu dan bermain hambar di Plymouth termasuk gagal menghasilk­an gol menerusi penalti.

Daniel Sturridge yang bermain di posisi sama dengan Origi, Rabu lalu, tidak banyak berubah berbanding aksi yang dipamerkan sepanjang 18 bulan pertama di Anfield.

Roberto Firmino sedia untuk diturunkan ketika menentang Swansea sekali gus boleh menggantik­an Sturridge. - AFP Mourinho sedang meningkat menerusi catatan 16 perlawanan tanpa kalah dalam semua pertanding­an.

Begitupun, United kekal di tangga keenam sejak lebih dua bulan lalu tetapi kekurangan sembilan mata berbanding pasukan di tangga keempat

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia