Harian Metro

Senaman untuk si obes

- Siti Zarinah Sahib sitizarina­h@hmetro.com.my

Memiliki berat badan melampau atau obes amat menyukarka­n pergerakan. Kesukaran inilah yang menjadi antara penyebab seseorang itu tidak mahu bersenam kerana tidak selesa tatkala otot digerakkan.

Namun begitu, terdapat senaman untuk individu yang memiliki masalah berat badan terutama bagi menguatkan jantung dan otot perut.

Muhammad Aizat Abdul Razak, 32, yang berat badannya pernah mencecah 220 kilogram mengakui bersenam seakan-akan mimpi ngeri bagi individu obes kerana ia me– nyukarkan pergerakan dan menyebabka­n kesakitan sekiranya tidak mendapat bimbingan yang betul.

“Tipu kalau saya katakan tiada keinginan untuk bersenam ketika menghadapi masalah berat badan. Namun, ia hanya bersifat sementara apabila tidak menemui senaman sesuai. Kebanyakan­nya meminta saya melakukan senaman berat yang sukar untuk individu obes,” katanya.

Bagi individu obes senaman perlu dimulakan dengan pergerakan perlahan namun konsisten - bukan memberi penekanan kepada otot tertentu saja. Senaman ringan ini bertujuan membiasaka­n otot untuk bertindak balas dan tidak menyebabka­n kesakitan.

Paling berkesan senaman kardio yang bersifat insentif bagi membantu membakar lemak dengan pantas dan banyak. Buat permulaan individu perlu membina stamina dengan melakukan senaman. Senaman pula perlulah dalam pergerakan yang mampu anda lakukan dan bukannya secara paksaan.

Mereka yang obes biasanya memiliki masalah pada bahagian otot perut, jadi pilihlah senaman ringkas yang bukan saja mengurangk­an berat badan, tetapi bagus untuk jantung dan juga mengempisk­an perut.

Terdapat beberapa peringkat yang boleh anda lakukan.

1. Sesuai untuk mereka yang baru memulakan aktiviti senaman dan mahu mengurangk­an berat badan. Secara umumnya, kardio adalah aktiviti senaman yang membuatkan jantung berdegup lebih laju daripada biasa dan banyak berpeluh. Contoh aktiviti kardio termasuk joging, berjalan cepat, berenang, melompat dan berbasikal.

Namun, bagi mereka yang baru saja bersenam anda boleh melakukan pergerakan ini. Mulakan dalam keadaan berdiri dan posisikan tangan atas sedikit daripada paras pinggang.

2. Angkat kaki kiri dan sentuh tapak tangan, diikuti dengan kaki kanan secara bergilir-gilir. Untuk kelajuan, ikut kemampuan individu.

3. Senaman abs crunches bermula dalam keadaan baring dan bahagian lutut bengkok ke atas. Bukaan kaki hendaklah seluas bahu.

4. Masih dalam kedudukan sama. Naikkan badan sedikit dan tahan se- lama dua saat. Turun semula dan ulang pergerakan yang sama.

5. Bermula dengan keadaan meniarap. Angkat badan dan tahan menggunaka­n lengan dan hujung kaki. Pastikan kepala anda menghadap hadapan, pung– gung tidak diangkat terlalu tinggi dari aras pinggang dan tidak terlalu ke bawah.

6. Masih dalam posisi plank, bertahan pada posisi ini selama yang anda mampu. Ia bagus untuk menguatkan otot dan mengempisk­an perut. Selain itu anda boleh menjadikan­nya sebagai senaman tambahan selepas melakukan senaman kardio lain seperti berjoging dan berjalan.

Setiap pergerakan jadikan ia sebagai set dan ulang ikut kemampuan. Contohnya high knee selama 20 saat, abs crunches sebanyak 30 kali. Ulang semula pergerakan high knee (20 saat), plank (30 saat) dan lakukan pengulanga­n sekitar tiga hingga lima set.

Ketika bersenam perlu ada peningkata­n dari segi kelajuan, ulangan senaman supaya lebih memberi kesan positif kepada badan.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia