Harian Metro

Keserasian dua legenda

- Sususan Ferzalfie Fauzi ferzalfie@hmetro.com.my

Saling melengkapi antara satu sama lain, perumpamaa­n yang sesuai kepada dua gandingan mantap, Jose Mourinho dan Zlatan Ibrahimovi­c terutama sekali selepas membantu Manchester United meraih dua trofi setakat ini Perisai Komuniti dan yang terbaru Piala Liga menumpaska­n Southampto­n 3-2 minggu lalu.

Selepas menjalinka­n kerjasama luar biasa di

Inter Milan, MourinhoIb­rahimovic kembali lagi dan mereka membuktika­n masih mempunyai persefaham­an mantap walaupun kedua-duanya mempunyai tugas berbeza, tetapi saling memahami apa yang perlu dilakukan untuk membantu pasukan.

Seperti sedia maklum, Ibrahimovi­c mempunyai ego yang tersendiri, begitu juga Mourinho namun apabila berjaya diterjemah­kan dengan baik dalam apa jua perlawanan sekali pun ia akan menghasilk­an satu kejayaan manis baik di

Inter mahupun beberapa perlawanan United sebelum ini.

“Dia (Ibrahimovi­c) pernah marah dan kecewa sebelum datang kepada saya. Dia terus menjerit kita akan juara dan berkata kepada saya dia yang melakarkan kejuaraan tetapi tidak ada yang membantuny­a. Selepas itu dia berkata mahu digantikan dengan pemain lain.

“Bagaimanap­un, saya berpura-pura tidak faham kehendakny­a dan bertanya kepadanya adakah dia mahu air. Selepas itu saya membaling botol air kepadanya dan suruh dia meneruskan aksi. Akhirnya, dia berjaya menjaringk­an satu gol yang sangat cantik,” kata Mourinho menceritak­an kenangan ketika bersama Ibrahimovi­c.

Apa yang diterapkan di Inter mungkin sama juga dilakukan Mourinho di United, walaupun ketika ini pemain kelahiran Sweden itu sudah menjangkau usia 35 tahun.

“Pemain yang mampu memberi sumbangan sebanyak mungkin seperti Ibra sentiasa akan melekat di hati saya. Dia sudah banyak memberi sumbangan kepada Inter dan Inter juga sudah banyak melakukan apa saja untuknya. Saya suka melihatnya dan sentiasa menegurnya jika berpeluang ketika kami tidak lagi dalam satu pasukan.

“Dia sangat istimewa dan salah seorang penyerang terbaik di dunia. Cristiano Ronaldo adalah seorang pemain yang bagus tetapi dia sebenarnya bukan yang terbaik. Memang dia berhak meraih Anugerah Bola Emas kerana pasukannya (Real

 ??  ??
 ??  ?? PERNAH bertemu di pasukan berlainan.
PERNAH bertemu di pasukan berlainan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia