Harian Metro

Dah lidah Mandarin!

- Mohd Sabran Md Sani sab@hmetro.com.my

 Wanita Melayu jadi pensyarah bahasa Cina di UTM

Fasih berbahasa Mandarin memberi kelebihan kepada Rozita A Ghani, 49, apabila menjadi penuntut tunggal Melayu yang menerima Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Pengajian Melayu sempena Majlis Konvokesye­n Kolej Universiti Selatan ke-26, di sini, semalam.

Rozita berkata, dia menyambung pengajian di universiti berkenaan berikutan gemar belajar di persekitar­an berbilang kaum selain pernah menuntut di sekolah aliran Cina.

“Saya suka persekitar­an berbilang kaum dan ia antara sebab saya memilih untuk melanjutka­n pengajian di universiti ini. Selain itu, saya pernah belajar di sekolah jenis aliran Cina sejak darjah satu hingga tingkatan enam,” katanya.

Terdahulu Rozita yang juga pensyarah sambilan bagi bahasa Mandarin di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai menerima ijazah disampaika­n Pengerusi Lembaga Pengarah kolej berkenaan, Datuk Teo Ah Khiang.

Pada program yang dihadiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Wee Ka Siong, seramai 900 graduan menerima diploma dan ijazah sarjana muda dalam pelbagai program pengajian, sekali gus mencatat rekod baru bagi kolej berkenaan.

Hadir sama,

Pengerusi menggunaka­n tongkat untuk berjalan akibat kemalangan, saya dan isteri hanya bergantung kepada wang bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) setiap bulan, sekali gus penerimaan duit zakat ini dapat menambah wang saku kami.

“Walaupun hanya tinggal berdua, tetapi jumlah RM400 yang diterima besar maknanya. Selain dapat Lembaga Pengelola kolej, Dr Chong Swee Huat dan Presiden kolej, Dr Thock Kiah Wah.

Rozita berkata, dia bertuah kerana niatnya menyambung pengajian di kolej itu mendapat dorongan suaminya yang juga pengurus sebuah syarikat, Amin Loh Way Ming. “Pada masa sama anak sulung kami, Aufa Loh Zhe Hao, 21, turut mengikuti pengajian dalam diploma pemasaran di kolej sama. “Jadi, persekitar­an kolej ini turut dikongsi anak sulung kami, selain kedudukan rumah serta tempat kerja yang dekat turut mempengaru­hi dirinya menyambung pengajian di situ,” katanya yang turut ditemani membeli barang keperluan harian sepanjang Ramadan ini, sumbangan itu juga boleh disimpan untuk perbelanja­an akan datang,” katanya ketika ditemui selepas menerima zakat SSM di Masjid Ar Rabbani, Tangga Batu, di sini, kelmarin.

Penerima lain, Intan Abu Bakar, 72, berkata, dia turut bersyukur kerana terpilih buat kali pertama menerima zakat, sekali gus membuatkan­nya terharu anak lelaki keduanya, Arfa Loh Zhe Yin, 19.

Dia yang mempunyai Diploma Jabatan Pengajian Foon Yew di Jalan Stulang

Laut berkata, keinginann­ya untuk belajar tetap ada dan akan menyambung pengajian peringkat sarjana dalam Pengajian Mandarin tidak lama lagi bagi memperting­kan kemahiran diri. disebabkan RM200 itu sangat besar nilainya.

“Gembira, terharu semua ada, sebelum ini tidak dapat, tetapi Ramadan kali ini saya diberikan rezeki untuk terima zakat. Dengan duit ini, dapatlah saya membeli lauk-pauk dan kuih untuk berbuka puasa walaupun anak ada membantu, tetapi duit zakat diterima ini besar maknanya,” katanya.

Sementara itu, kakitangan SSM Cawangan Melaka Suhaimy Sani, 37, yang menerima zakat berjumlah RM15,000 berkata, dia terpilih menerima zakat korporat berkenaan disebabkan menghidap Sistemik Lupus Eritematos­us (SLE) sejak empat tahun lalu.

“Alhamduill­ah, saya langsung tidak menyangka terpilih sebagai penerima zakat dan menerima jumlah (bantuan) sebesar ini. Insya-Allah duit ini akan digunakan sebaik mungkin untuk merawat penyakit dan hanya akan digunakan apabila perlu saja. Saya berterima kasih dengan sumbangan yang diterima ini,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif SSM Datuk Zahrah Abd Wahab Fenner berkata, pihaknya tidak hanya memfokuska­n kepada hal pentadbira­n dan operasi saja sebaliknya program tanggungja­wab sosial korporat (CSR) turut diutamakan dengan mengagihka­n zakat korporat kepada golongan memerlukan.

Menurutnya, pihaknya memperuntu­kkan RM85,000 untuk diagihkan kepada 12 masjid di sekitar Tangga Batu dan 350 asnaf termasuk seorang kakitangan SSM.

“Saya berharap zakat ini dapat membantu golongan memerlukan dalam memenuhi keperluan harian serta pihak masjid mengadakan aktiviti sepanjang Ramadan ini,” katanya.

Hadir sama, Ketua Setiausaha Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri, Koperasi dan

Kepengguna­an (KPDNKK) merangkap Pengerusi SSM Datuk Seri Jamil Salleh dan Ahli Parlimen Tangga Batu Datuk Dr Abu Bakar Mohd Diah.

 ??  ?? ROZITA menunjukka­n ijazah diterima pada Majlis Konvokesye­n Kolej Universiti Selatan ke-26.
ROZITA menunjukka­n ijazah diterima pada Majlis Konvokesye­n Kolej Universiti Selatan ke-26.
 ??  ?? JAMIL (empat dari kiri), Dr Abu Bakar (lima dari kiri) bersama Zahrah (tujuh dari kiri) pada Majlis Pengagihan Zakat Korporat SSM kepada golongan asnaf di Masjid Ar-Rabbani, Tangga Batu.
JAMIL (empat dari kiri), Dr Abu Bakar (lima dari kiri) bersama Zahrah (tujuh dari kiri) pada Majlis Pengagihan Zakat Korporat SSM kepada golongan asnaf di Masjid Ar-Rabbani, Tangga Batu.
 ??  ?? ZAHRAH
ZAHRAH

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia