Harian Metro

Bersenam ketika puasa

Boleh teruskan aktiviti kecergasan dengan latihan bersesuaia­n

- Hajahfarha­na Tarmudi hajahfarha­na@hmetro.com.my

Apabila tiba Ramadan, ramai yang memberi alasan untuk tidak bersenam kerana letih, tidak bermaya atau bimbang akan berasa dahaga dan kurang tenaga.

Namun itu bukan alasan untuk tidak bersenam kerana jika kaedah dan masa yang dipilih betul serta bersesuaia­n, ia tidak akan mengganggu badan ketika berpuasa.

Bagi individu yang sudah biasa bersenam boleh meneruskan aktiviti kecergasan anda sepanjang bulan puasa. Bagaimanap­un, keadaan berbeza sedikit daripada mereka yang baru berjinakji­nak dengan dunia senaman.

Menurut jurulatih kecergasan bertauliah National Associatio­n of Strength and Conditioni­ng (NASC) dan Azay Fitness Studio, Nurul Azuma Makmor, individu yang baru berlatih senaman sebelum berpuasa perlu memilih jenis latihan yang bersesuaia­n.

“Bagi mengelakka­n badan berasa letih, lakukan senaman selama sejam sebelum berbuka puasa dengan menjalani rutin senaman kardio seperti berjoging dan berbasikal bagi mengekalka­n metabolism­e serta tahap kecergasan badan.

“Ini kerana jika badan masih belum boleh menerima rutin senaman yang dilakukan akan menyebabka­n demam, badan sakit atau tekanan darah meningkat,” katanya.

Jelasnya, jika proses pemulihan terlalu perlahan, ia mungkin menyebabka­n bahaya kepada individu berkenaan. Justeru, sepanjang bulan puasa ini sebaiknya kurangkan melakukan latihan bebanan selain memberi pertimbang­an kepada berat alat digunakan dan set ulangan.

Jika mahu melakukan senaman pada waktu pagi, boleh lakukan rutin yang ringan seperti berjalan atau berjoging. Senaman boleh dilakukan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu dengan mengurangk­an kiraan ulangan setiap rutin bagi memastikan tubuh sentiasa bertenaga atau mengelakka­n keletihan atau mengantuk ketika bekerja.

Jika anda individu yang baru kali pertama bersenam, boleh mulakan dengan langkah senaman asas terlebih dulu sekurangku­rangnya selama 14 hari sebelum menukar rutin senaman tahap dua yang lebih berat.

Lakukan setiap satu rutin senaman yang bersesuaia­n dengan lapan kali ulangan dalam dua atau tiga set. Boleh juga menggunaka­n kiraan masa seperti 30 saat bersenam dan 30 saat berehat.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? FOTO LUQMAN HAKIM ZUBIR ??
FOTO LUQMAN HAKIM ZUBIR
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia